Dataspill blir lekser i Oslo-skolene

Mer spennende matte og naturfag i videregående?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Et nytt prosjekt basert på dataspill blir del av hverdagen i Oslos videregående skoler fra høsten 2008 når elevene skal gjøre naturfaglekser.

De som har spilt «World of Warcraft», verdens mest populære onlinespill med 8,5 millioner betalende brukere, vil skjønne hva det dreier seg om. Erfaring fra dette spillet vil sågar komme godt med når leksene skal gjøres fra høsten 2008.

Den nye måten å gjøre lekser på er utviklet i regi av prosjektet Real Digital, som lager nye læremidler basert på spillteknologi. Utviklingen er gjort i tråd med Kunnskapsløftets læreplaner i realfagene, og skjer i samarbeid med Oslo kommunes store digitale læremiddelprosjekt. Universitetet i Oslo bidrar også.

Rent konkret er det to spill, «World Beside» og «Kikora», som skal benyttes.

- Vi har store forventninger til disse to prosjektene. I spillet «World Beside» vil elevene kunne løse matematikk- og naturfagoppgaver på samme måte som de løser oppgaver i populære dataspill. Med matematikkprogrammet «Kikora» vil de få automatiske tilbakemeldinger på om de løser oppgavene riktig, hvis ikke får de hint om hvordan de skal gå videre for å få korrekt svar, sier skoledirektør Astrid Søgnen til Aftenposten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer