Dataspill skal lære opp svenske soldater

Fredsbevarende styrker får utfordringene på forhånd.

(Dagbladet.no): I lengre tid har det amerikanske militæret utviklet dataspill - både for å lære opp soldater og som et rekrutteringsverktøy. Det svært populære gratisspillet «Americas Army» er et godt eksempel på det siste.

Nå har også det svenske militæret fattet interesse for dataspill som opplæringsverktøy. «Foreign Ground» er navnet på et spill som skal forberede fredsbevarende styrker på kulturen og situasjonen de skal utplasseres i. 

- Myke verdier

- Vi vil vise at spill kan være et nyttig redskap i soldattreningen. Men der andre «soldatspill» går ut på å skyte og drepe, er vi opptatt av de såkalte myke verdiene. Våre soldater, som skal sørge for stabilitet i uro-områder, er avhengige av disse verdiene, forteller prosjektleder Anders Frank ved den svenske forsvarshøyskolen til Dagbladet.no.

I spillet får soldatene oppleve hvordan det er å patruljere området de skal sendes til før de kommer dit. Ofte venter en helt ukjent kultur, svært annerledes enn den soldatene er vant til hjemmefra, og det kan være vanskelig å tilpasse seg de lokale skikker og regler.

- Vi har jobbet mye med å få de «lokale» i spillet til å oppføre seg slik de gjør i det spesifikke området. Dermed kan soldatene på forhånd få kjennskap til hvordan de skal tilnærme seg konflikter, og på hvilken måte de kan løse den. I tillegg får de også oppleve hvordan det er å være der. Dette kan gjøre det lettere å fatte beslutninger når de kommer dit i virkeligheten, sier Frank.

Bygges på erfaringer

«Foreign Groud» er foreløpig på prototyp-stadiet, og i øyeblikket er det kun den pågående FN-operasjonen UNMIL i Liberia som er representert i spillet.

UT I FELTEN: Det svenske militæret gå nå nye veier for å klargjøre sine fredsbevarende styrker på utenlandsoppdrag. Foto: Fra spillet
UT I FELTEN: Det svenske militæret gå nå nye veier for å klargjøre sine fredsbevarende styrker på utenlandsoppdrag. Foto: Fra spillet Vis mer

- Vi håper at spillet kan fungere som en plattform, så det blir enkelt å tilpasse det til de forskjellige kulturene soldatene våre er representert i, sier Frank.

Når soldater nå returnerer fra felten, jobber de gjerne med å lære opp neste bøling av soldater som skal avgårde. Ved å implementere disse erfaringene og kunnskapene i spillet bevarer man for det første disse også for fremtidige kull, men man får også en nyansert og virkelighetstro situasjonssimulator.

- En viktig del av spillet er noe vi kaller «after action review», gjennomgangen av hvordan soldaten har valgt å løse utfordringene i spillet. Dette er noe som kan evalueres i etterkant, og man kan se på hvordan oppgavene kunne vært løst på andre måter. Dette er erfaringer som garantert vil komme godt med når man er ute i felten, sier Frank.

Kan brukes av andre

Spillet har vekket stor interesse i Sverige, både på politisk og militært hold.

- Vi synes det viktig å vise hvordan spillindustrien kan brukes på nye måter. Dette er et spill som ikke bare militæret kan få bruk for, det utvikles også med tanke på at ideelle og ikke-statlige organisasjoner som Røde Kors kan bruke det, i tillegg til andre som opererer rundt om i verden, forteller Frank.

FREMMED: Med den svenske simulatoren «Foreign Ground» kan soldater forberede seg på ukjent kultur og miljø før avreise.
SAMTALER: Soldatene må belage seg på nærkontakt med befolkningen, og da hjelper det å ha satt seg inn i de lokale affærene før avreise.
NATURTRO: Lokalbefolkningen i spillet oppfører seg i tråd med hvordan den ekte lokalbefolkningen oppfører seg. Dette baseres på erfaringer fra soldater som allerede har vært der.
PRODUSENT: Anders Frank ved den svenske forsvarshøyskolen leder utviklingen av «Foreign Ground».