Dataspill slår ut spillefilm

I fjor omsatte dataspill-industien for over 150 milliarder kroner og ekspertene tror tallet vil dobles innen få år. En håndfull norske bedrifter ligger helt i verdenstoppen i denne industrien.

Norske «April» skal erobre verden

Glem Universal Pictures, Titanic, Disney og Steven Spielberg.

- Omsetningen av dataspillene passerte Hollywoods underholdningsindustri allerede i 1994. Dette vil vokse enda mer i tida fremover, etterhvert som teknologien blir billigere og mer tilgjengelig, sier Erling Maartmann-moe i bedriften New Media Science Multimedia ASA.

I dag markedsføres dataspill på lik linje med spillefilmer og musikk. I 1997 brukte Sony 700 millioner kroner for å markedsføre PlayStation i USA. Til nå har de solgt omlag 35 millioner maskiner, og mange 216 millioner spill.

Også konkurrenten Super NiNtendo markedsføres for store beløp. PC-spill, som for eksempel Riven, har solgt over ti millioner eksemplarer.

- I Norge er dataunderholdning sett på som noe merkelig, som stort sett bare «nerder» driver med. Undersøkelser viser at det er menn i alderen 18 til 35 år som kjøper mest dataspill. Den gjennomsnittlige kjøperen av PlayStation er 23 år, sier Maartmann-moe.