Datatrøbbel

Posten, bankene, hurtigruta, NSB - ingen av dem har lært hvordan de skal behandle sine kunder i Internettets tidsalder, mener Kai A. Olsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NETTET ER HER med stadig flere tjenester. Skal vi unngå høye bankgebyrer må vi på nett. Skal vi ha billige flybilletter, likeså. Også myndighetene forventer at vi bruker elektroniske tjenester. De har nettopp lansert «Min side» der vi kan få vite hva som er lagret om oss, kommunisere med Lånekasse og Folkeregister, m.m. Kommunene ber oss sende barnehagesøknader på nettet, kanskje også enkle byggemeldinger. Skal vi hente en pakke på postkontoret trenger vi ikke lenger vente på at utleveringsmeldingen kommer i postkassen. Nå sender posten oss en SMS med et referansenummer vi kan oppgi på postkontoret. Kjapt og effektivt. Kanskje?Den SMS-meldingen jeg får fra Posten har referansenummer 370702051018815372. Det tallet leser jeg opp på Molde postkontor, og funksjonæren bak skranken taster det tålmodig inn i datamaskinen. Nå bor det 25 000 mennesker i Molde, og et 18-sifret hentenummer virker i drøyeste laget. Ja, dette nummeret er så stort at selv om alle jordens 9 milliarder mennesker fikk 10 000 pakker hver dag over ti år, ja så ville Posten fortsatt kunne gi et entydig nummer til hver pakke. Det kan være greit å ha litt rom for ekspansjon, men her synes jeg at Posten har vel store tanker om sin framtid som verdens pakketransportør. Minner dette om de eviglange KID numrene du må taste inn i nettbanken? Også her er det et ofte et hav av unødige siffer. De tar tid å taste inn og mulighetene for feil øker med tallstørrelsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer