INSPIRERT: David Gray, her fra Norwegian Wood i Frognerparken i Oslo, fortelelr at han ble inspirert av forfatter Karl Ove Kanusgård på sitt siste album. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet
INSPIRERT: David Gray, her fra Norwegian Wood i Frognerparken i Oslo, fortelelr at han ble inspirert av forfatter Karl Ove Kanusgård på sitt siste album. Foto: Hans A. Vedlog / DagbladetVis mer

David Gray inspirert av Karl Ove Knausgård

- Jeg så ansiktet hans i avisa. «Dette så interessant ut,» tenkte jeg.

Albumaktuelle David Gray (46) har «nullstilt» karrieren, inspirert av sin nye produsent og Karl Ove Knausgård.
Denne uka slipper Gray sin tiende plate, «Mutineers». Der er mye forandret, skal vi tro singer-songwriteren selv.

- Jeg er en endret mann. Måten jeg snakker og synger på, er annerledes. En byrde har forlatt mine skuldrer, hevder han når NTB treffer ham i hjembyen London.

- Karrieren min kan deles inn i tre: de tidlige årene, «White Ladder» og alt som fulgte med - og nå. Dette er begynnelsen på en rik skapende epoke for meg. Jeg har gått tilbake til kilden, tilbake til start, fortsetter han, energisk gestikulerende på lokalkafeen.

Siterer Knausgård Albumet «White Ladder» fra 1998 representerte nemlig et betydelig gjennombrudd, også i Norge, da det ble relansert i 2000. Siden har Gray ifølge eget utsagn gått på autopilot.

Vendepunktet ble samarbeidet med produsenten Andy Barlow, kjent fra elektronikaduoen Lamb.

- Jeg gikk i studio med en hel sekk av låter. «Her er skiva,» sa jeg. «La oss få jobben gjort.» Andys svar var: «Hør på deg selv. Du får det til å høres ut som om du skal i fengsel.»

Barlow foreslo i stedet at gutta skulle konsentrere seg om ideer som ikke var låst ennå. Dermed ble resultatet mer intuitivt og umiddelbart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Lyden av plata er på mange måter lyden av tilblivelsen av den, den uskyldige friskheten som oppstår da. For å sitere Knausgård: Det er en «uuttømmelighet» forbundet med de øyeblikkene som vi prøvde å fange.

Familieforpliktelser Gray legger ikke skjul på at han er begeistret for Norges foreløpig siste skjønnlitterære verdenseksport.

- Jeg så ansiktet hans i avisa. «Dette så interessant ut,» tenkte jeg. «Dette må jeg undersøke nærmere.» Jeg kjøpte den første boka, og den fungerte som rene pageturneren for meg.

Særlig Knausgårds betraktninger om kunst og kunstnerliv i «Min kamp» slo an hos den jevnaldrende briten.

- Enhver kreativ sjel kan sympatisere med dem. Noe av dette har jeg sagt i lange tider, humrer Gray over cappuccinoen.

- Hvordan får du utført arbeidet ditt når du har familieforpliktelser?

- Det er simpelthen umulig. Ekvilibrium eksisterer ikke. Først må jeg lage middag til dem, og så får jeg attpåtil klager på maten! utbasunerer han videre.

Sikter høyt Gray innrømmer at det faktum at han er tobarnsfar, bidro til musikalsk stagnasjon - mest på grunn av tankesettet.

- Det var blitt et «ansvar» for meg, et ansvar for å komme seg på jobb for barnas skyld. Jeg så ikke lenger skogen for bare trær, vedgår han.

Så kom altså Barlow på banen. Og selv om partnerskapet trengte litt innkjøringstid, ble det snart enig om en nygammel, akustisk retning.

I så måte fungerer «Back in the World», tittelen fra den første singlen, på flere plan.

- Jeg trengte noen til å rive ned veggene mine, erkjenner Gray.

- Jeg er som fjellklatreren som firer seg litt ned for å legge ut mot toppen igjen, via en uprøvd rute.

(NTB)

PAGETURNER: David Gray slukte den første boka i Knausgårds seksbindsepos Min Kamp. Foto: Lars
PAGETURNER: David Gray slukte den første boka i Knausgårds seksbindsepos Min Kamp. Foto: Lars Vis mer