Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Dåvøy ut mot kopisperren

Krever bedre merking.

(Dagbladet.no): Regjeringens forslag til ny åndsverklov har skapt mye diskusjon. Nå går statsråd Laila Dåvøy ut og krever bedre merking av produkter med kopisperre.

- Det er helt nødvendig at forbrukerne vet om det er kopisperre på cd-ene de kjøper. Slik det er nå kan du såvidt se en liten advarsel bak på cd-coveret, sier statsråd, Laila Dåvøy, til Dagbladet.no.

Loven sier at kopiering av cd-er som ikke inneholder kopisperre er lovlig, såfremt det bare er til eget bruk. Kopiering av produkter som inneholder kopisperre er også lovlig, hvis det kun kopieres over til en annen cd.- Vi må jo få lov til å kopiere musikk vi selv har kjøpt over på MP3-spilleren vi selv har kjøpt. Og det, mener jeg, skal gjelde all musikk, sier Dåvøy.

Forbrukermakt

Dåvøy mener nå at forbrukerne må utfordre platebransjen slik at de tar bort kopisperren.

- Forbrukerne har mye makt og den må de bruke. Hvis forbrukerne unnlater å kjøpe plater med kopisperre vil nok platebransjen vurdere å ta bort sperren, sier hun.

Forbrukerne har, etter Dåvøys mening, rett til å vite hva de kjøper. Hun mener det skal opplyses på fremsiden av coveret, slik at forbrukerne ikke blir lurt.

- Salget ikke ned

Valgerd Svarstad Haugland gikk onsdag ut og oppfordret til boikott av kopisperren. Dette støtter Dåvøy og hun tror det allerede skjer.

- Når forbrukerne ser at cd-en har kopisperre kan de velge å ikke kjøpe cd-en. Heldigvis er det bare 15 prosent som har sperren, men vi må kjempe for at det ikke blir mer, sier hun.

Platekompaniet støtter forslaget om bedre merking, men tror ikke salget av cd\'er har gått ned.

- Det hadde vært veldig bra med bedre merking. Folk må få vite hva de kjøper. Men jeg tror bare at merkelappen ikke må gå utover designet. da hadde nok ikke folk likt det, sier daglig leder i Platekompaniet, Rolf Kristian Presthus, til Dagbladet.no.

Han legger til at salget ikke har gått ned på grunn av kopisperren.

- Jeg tror folk kjøper cd\'en uansett om den har sperre eller ikke. Vil de ha cd\'en kjøper de den, sier Presthus.

Laila Dåvøy: Utfordrer platebransjen.