Davy slåss mot ryktene

Davy Wathne tar et kraftig oppgjør med ryktene internt i TV2 om at han skal være kjøpt og betalt av Se og Hør. - Jeg vil ikke ha NRK-tilstander i TV2, sier den profilerte sportsreporteren.

I en intern e-post til samtlige ansatte i TV2 går Davy Wathne til motangrep på ryktemakerne som mener at TV2s kjente sportsreporter skal være i lomma på ukebladkjempen Se og Hør. Ryktene om Wathnes journalistiske integritet skal ha satt fart både internt i TV2 og i en rekke aviser etter at han rett før OL i Salt Lake City i vinter lot seg avbilde i kjent Kari Traa-positur i Se og Hør. Det vil si: med et godt grep i skrittet.

Etter det Dagbladet kjenner til, skal ryktene ha gått ut på at Wathne fikk 45000 kroner for å stille opp på Traa-bildet, og at den anerkjente sportsreporteren skal ha lekket informasjon til Se og Hør mot betaling.

Tilbakeviser

Wathne avviser at det er hold i ryktene.

- Jeg har selvfølgelig ikke mottatt fem øre fra Se og Hør. Sannheten er at ukebladet betalte reise til og fra Oslo, slik at de slapp å sende fotograf til Bergen for å ta bilde av meg. Bildene ble tatt i Se og Hørs lokaler i løpet av et kvarter. Se og Hør var kjempehappy med det, og for meg var det verd det fordi jeg kunne feire min brors 41-årsdag i Møllergata, sier Wathne til Dagbladet.

Wathne mener at han har sin journalistiske integritet i god behold:

Prinsippfast

- Jeg har sagt nei til alt som har vært av invitasjoner, forslag og reisetilbud fra Se og Hør. Jeg synes selv jeg har og har hatt en prinsippfast holdning til min journalistiske integritet. Jeg har heller aldri levert intern og sensitiv personalinformasjon til andre, sier Wathne.

I e-posten skriver Wathne at han kommer til å fotfølge ryktemakerne hvis påstandene om ham skulle gjentas.

«Jeg kommer ikke til å sky noen midler i jakten på kilden(e) hvis disse uhyrlige, grunnløse og dypt krenkende påstandene gjentas.»

- Nå vet de som gjør seg interessante på Tostrupkjelleren og andre steder at denne type «informasjon» vil jeg komme til å forfølge. Jeg er avhengig av troverdighet og skikkelighet, sier han.

Wathne er tidligere klubbleder og ansatterepresentant i styret, og sier at han er opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø.

- Miljøet på en arbeidsplass er ikke noe som er der fra før, men noe som skapes hver dag av alle som jobber der. Jeg kan ikke sitte stille og bivåne at noen gjør seg interessante ved å fortelle løgnhistorier om meg. Derfor sier jeg klart ifra.

Bakvaskelser

Wathne mener at han er utsatt for bakvaskelse og slarv.

«Hvis ovenstående sjofelheter signaliserer at bakvaskelse, ryktespredning og ondsinnet og løgnaktig slarv om kolleger er i ferd med å bli en del av TV2-kulturen, er jeg skuffet og såret på egne og bekymret på bedriftens vegne,» skriver han.

- Grunnen til at jeg har sendt en e-mail til alle i redaksjonen, er at jeg ønsker å ta vare på et arbeidsmiljø som jeg mener er unikt. Vi har hatt idylltilstander i TV2 i ti år. Det vil jeg skal fortsette. Jeg vil ikke ha NRK-tilstander i TV2, sier Wathne.

«Oslo-mafiaen»

- Ifølge bergenske pressefolk er jeg blitt fortalt at ryktene stammer fra Oslo-mafiaen, som mente å vite at jeg skal ha fått penger for å stille opp på bildet. Jeg visste ærlig talt ikke at «Oslo-mafiaen» i TV2 engang fantes. Jeg har ingen definerte fiender, og kan ikke tro at det er tilfellet, sier Wathne.

SLÅR TILBAKE: - Jeg har selvfølgelig ikke mottatt fem øre fra Se og Hør, og har heller aldri levert intern og sensitiv personalinformasjon til andre, sier Davy Wathne.