DEBATT

Debatt: Sosiale medier

De ansiktsløse på Facebook

Vi trenger noen nye spilleregler på sosiale medier.

UTFORDRES: Artikkelforfatterne vil utfordre Facebook til å reflektere rundt sitt ansvar for anonym netthets og hatpropaganda. Foto: Josh Edelson / AFP / NTB Scanpix
UTFORDRES: Artikkelforfatterne vil utfordre Facebook til å reflektere rundt sitt ansvar for anonym netthets og hatpropaganda. Foto: Josh Edelson / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Framveksten av sosiale medier har gitt hver enkelt av oss større mulighet til å si vår mening og bli hørt. Det er utelukkende et gode som gir økt deltakelse og som styrker demokratiet. Men når det drives anonyme og organiserte kampanjer som systematisk sprer løgn og hets er det på tide å lage noen nye spilleregler.

I 2016 ble presidentvalgkampen i USA preget av målrettede kampanjer på sosiale medier som spredde desinformasjon og som hadde til hensikt å manipulere valgresultatet. Det var første gang det ble avdekket så omfattende arbeid for å påvirke et utfall, men siden den gang har 70 land kommet på lista over land hvor det er brukt høyst tvilsomme metoder gjennom manipulasjon på sosiale medier.

I Norge fikk vi et politisk jordskjelv i Kristiansand i høst. Det er for tidlig å si i hvor stor grad Facebooksiden «Sørlandsnyhetene» påvirket valgresultatet, men nettstedet med anonyme bakmenn og målrettede kampanjer mot enkeltpersoner har satt dagsorden og skremt en rekke mennesker til taushet. Det er i seg selv nok til å stille spørsmål om lignende metoder kan påvirke valgene fremover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer