Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Sosiale medier

De ansiktsløse på Facebook

Vi trenger noen nye spilleregler på sosiale medier.

UTFORDRES: Artikkelforfatterne vil utfordre Facebook til å reflektere rundt sitt ansvar for anonym netthets og hatpropaganda. Foto: Josh Edelson / AFP / NTB Scanpix
UTFORDRES: Artikkelforfatterne vil utfordre Facebook til å reflektere rundt sitt ansvar for anonym netthets og hatpropaganda. Foto: Josh Edelson / AFP / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Framveksten av sosiale medier har gitt hver enkelt av oss større mulighet til å si vår mening og bli hørt. Det er utelukkende et gode som gir økt deltakelse og som styrker demokratiet. Men når det drives anonyme og organiserte kampanjer som systematisk sprer løgn og hets er det på tide å lage noen nye spilleregler.

I 2016 ble presidentvalgkampen i USA preget av målrettede kampanjer på sosiale medier som spredde desinformasjon og som hadde til hensikt å manipulere valgresultatet. Det var første gang det ble avdekket så omfattende arbeid for å påvirke et utfall, men siden den gang har 70 land kommet på lista over land hvor det er brukt høyst tvilsomme metoder gjennom manipulasjon på sosiale medier.

I Norge fikk vi et politisk jordskjelv i Kristiansand i høst. Det er for tidlig å si i hvor stor grad Facebooksiden «Sørlandsnyhetene» påvirket valgresultatet, men nettstedet med anonyme bakmenn og målrettede kampanjer mot enkeltpersoner har satt dagsorden og skremt en rekke mennesker til taushet. Det er i seg selv nok til å stille spørsmål om lignende metoder kan påvirke valgene fremover.

Avtroppende ordfører Harald Furre beskriver fenomenet godt i en kommentar etter valget:
«I samme periode som Sørlandsnyhetene har eksistert, har det vært underlig å møte et fremvoksende hat mot meg som person. Enkelte har hatt flammer i blikket og mange har sendt hatefulle meldinger.»

Furre ble kåret til årets ordfører i Norge i 2017 med begrunnelse i hans arbeid for en mangfoldig og inkluderende by, der ingen har rett i å hindre andre i å delta i samfunnet. Det neste halvannet året ble han og lang rekke mennesker fra politikk, forvaltning og næringsliv offer for personangrep, løgnene og hat.

Facebook har gjort en rekke tiltak for å gi større innsyn i hvordan politiske partier retter ulike kampanjer mot ulike målgrupper, og de har jobbet aktivt med å fjerne falske profiler. Vi mener likevel at det må gjøres langt større grep for å gi mer åpenhet og styrke demokratiet ytterligere.

Vi legger naturligvis til grunn at Facebook ikke vil identifiseres med eller legitimere denne typen atferd, men det er nettopp det som skjer. For når leseren ikke kjenner identiteten til de som administrerer, publiserer og markedsfører en side, blir det Facebook selv som blir stående ansvarlig for de falske nyhetene og spredningen av disse. Stikk i strid med hva intensjonene til Facebook-gründeren var i oppstarten.

Vi som signerer denne kronikken har alle erfart hvor ødeleggende denne typen anonym sjikane kan være. Vi vil utfordre Facebook til å reflektere rundt sitt ansvar for anonym netthets og hatpropaganda. Vårt inntrykk er at Facebook ønsker å være en seriøs og viktig samfunnsaktør. Grunnlegger Mark Zuckerberg har flere ganger beklaget at virksomheten har bidratt til spredning av falske nyheter, hatefulle ytringer og fremmed innblanding ved valg, men det er lite som tyder at våre bekymringer vil gi endringer med det første.

Hva tenker Facebook i Norge om sin rolle som vertskap for anonyme sider som sprer hatefulle ytringer, falske nyheter og trakassering av enkeltmennesker? Vi håper dere kan komme på banen og iverksette tiltak som gjør at liknende ikke skjer igjen, og vi kommer gjerne med råd for å beskytte mennesker mot anonym sjikane og netthets i framtida. Demokratiet er for viktig til å overlates til anonyme og ansiktsløse agitatorer.

Tar dere ballen, Facebook?

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media