- De burde hete MTV Sweden

I dag feirer musikkanalen MTV sitt 20-årsjubileum i New York. Hjemme i Norge klager både artister og platebransjen fordi kanalen spiller for lite norsk og for mye svensk musikk.- De burde hete MTV Sweden, sier både sjefen i Virgin Norge og hiphop-gudfaren Tommy Tee. MTV mener at problemet skyldes den feige norske platebransjen.

I kveld feirer den verdensomspennende jubilanten seg selv med en gedigen og stjernespekket fest i New York. Feiringen av 20-årsjubileet hindrer ikke den norske musikkbransjen i å rette kraftig skyts mot kanalens valg av musikkvideoer.

- Jeg ser mye på MTV, det er jo en del av jobben min å følge med på hva som skjer, sier administrerende direktør Per Eirik Johansen i Virgin Norge.

- I tillegg til at kanalen har blitt altfor ensformig reint musikalsk, er jeg også irritert over all den svenske musikken de spiller, fortsetter Per Eirik Johansen.

Den erfarne platebransjemannen bruker sterke ord når han beskriver ståa i jubilanten MTV.

- MTV Nordic viser så mange svenske videoer at de heller burde kalle seg MTV Sweden. MTV Nordic er jo styrt fra Sverige, og hele administrasjonen ligger i Stockholm, og denne nærheten til den svenske musikkbransjen er helt klart grunnen til at det sendes så mye svenske videoer, mener Johansen.

MTV Europe

I Norge er abonnentene tilknyttet MTV Europe, og omtrent 15% av sendeflaten er felles for Norge, Sverige, Danmark og Finland gjennom «vinduet» MTV Nordic. Per Eirik Johansen er ikke alene i sin kritikk av musikkanalen. Produsenten Tommy Tee regnes som gudfaren i det norske hiphopmiljøet, og han er i likhet med Johansen frustrert over MTV Nordics andel av svenske videoer.

- Kanalen er ikke noe for meg, og jeg har ikke lyst til å si noe om den. Jo, forresten... jeg vil si noe om den nordiske delen, MTV Nordic. Den burde de heller kalle for MTV Sweden, det er jo helt umulig for andre enn svensker å komme med der. Hvis du da ikke heter Lene Marlin og selger i bøtter og spann på forhånd. Har forsøkt å få spilt noen av mine artister der, men jeg får jo ikke møte dem engang. De er ikke veldig interessert, med mindre du har en markedsføringsplan for det svenske markedet i baklomma, sier Tommy Tee.

Ond sirkel

Lars Backung er senior producer i MTV Europa, som er ansvarlig for MTV Nordic. Han mener at den norske musikkbransjen kan takke seg selv for at de ikke får mer spilletid.

- Vi ville aldri la være å sende en video fordi artisten er norsk. Den samme kritikken får vi fra Danmark og Finland, men problemet er at de norske plateselskapene ikke tør å satse på å lage videoer, fordi det er så dyrt. Dermed havner de i en ond sirkel, uten video og selvfølgelig ingen spilletid, sier Backung.

Videre forteller han at de norske plateselskapene ofte venter med å lage en video til de ser at singelen har blitt en hit. Når videoen endelig er klar, har singelen imidlertid begynt å falle på hitlistene. Dermed blir det også lite spilling.

- Den norske platebransjen må tørre å lage billigere videoer basert på en god idé. Lag videoen i forkant av plateslippet, da er sjansene større for at den sendes hos oss, sier Backung.

<B>REFSER MTV:</B> I anledning MTVs 20-årsjubileum griper Per Eirik Johansen i Virgin Norge anledningen til å kritisere musikkanalen.