De eldres revansje

«Eldrebølgen» er tidenes mest sette realityshow på norsk TV. Trendanalytikere spår at seniorene får økt status som følge av suksessen.

I gjennomsnitt følger 786000 seere hver eneste episode av «Eldrebølgen». Dette er mer enn både «Farmen», «Robinson», «Idol» og «Big Brother» kan skilte med i gjennomsnittstall. En gjeng oldiser fra Bygde-Norge har altså tatt rotta på alt fra bikinikledde ungjenter til talentfulle popidol. Og trendanalytikere er nå i full gang med å kartlegge de eldres behov.

Ønsker luksusforbruk

- Et program som «Eldrebølgen» bidrar helt klart til en statusheving av de eldre som gruppe, sier Ola Gaute Aas Askheim, daglig leder i trendbyrået Bengal Consulting.

«Eldrebølgen» har en markedsandel på 37 prosent blant seere over tretti år, og programmet er dermed markedsledende blant denne gruppa, viser tall fra NRK Forskning. Askheim arbeider for tida med en trendrapport om skandinaviske seniorer.

Rapporten utfordrer samfunnets holdninger til hvordan mennesker over 50 år skal framstå, tenke og handle.

I rapporten framgår det blant annet at nøkternhet er byttet ut med ønske om luksusforbruk. Det er først og fremst de tradisjonelt omsorgsfulle kvinnene som ønsker å bruke mer penger på seg selv. Mennene er mer opptatt av at det skal være noe igjen til de som kommer etter.

- Seniorene ønsker ikke å bli minnet på at de er eldre til enhver tid. De ønsker respekt for at de er kjøpekraftige, kompetente forbrukere. Målt mot sin kjøpestyrke er seniorene en oppsiktsvekkende lite attraktiv målgruppe for annonsører og reklamebyrå. De opplever at reklamen som formidles, er rettet mot ungdom. Men det kommer til å tvinge seg fram en endring, spår Askheim.

Ingen reklameeffekter

Hele 75 prosent av de over 60 år som ser på TV, følger «Eldrebølgen».

Hos Dinamo Story, som har produsert serien, jubles det selvsagt over suksessen:

- Dette går over all forventning, sier produsent Vidar Nordli-Mathisen. - Vi har allerede fått henvendelser fra USA, Nederland og Frankrike, som ønsker opsjon. Det viser at folk tror på konseptet.

- Kan det bli aktuelt å lage reklameprodukter som joggedresser og nattluer?

- Vi har diskutert om vi skal lage spinoffprodukter, men har bestemt oss for at det blir helt feil. Det ligger et oppriktig engasjement fra vår side, og vi ønsker ikke å tulle det bort med å bli kremmere, sier Nordli-Mathisen.

Askheim spår seg selv og de eldre en lysere framtid:

- Vi blir sprekere lenger og har hatt en definert ungdomstid, i motsetning til dem som vokste opp i mellomkrigsåra. Vi fikk lov til å være en del av en ungdomskultur som har gitt oss andre ambisjoner. Vi nekter å akseptere at vi blir gamle, sier Askheim.

NY VÅR: Alle vil ha en bit av Kri Tangen og Cotty Stenby. De har gitt eldre i Norge et ansikt, og får masse positiv respons. Tre land ønsker nå å kjøpe «Eldrebølgen»-konseptet.
UNGDOMSIDOL: Kri som kjekk, ung 20-åring.
BALLETTDANSER: Cotty som 20-åring.