De gode historiene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FOLKEMUSIKK: Det er trist at mediene så godt som fullstendig klarer å overse at mange folkemusikkutøvere selv er drivkrefter i nyskaping og eksperimentering, samtidig som de utøver «klassisk» folkemusikk på høyt nivå. Det er trist først og fremst fordi man dermed går glipp av mange potensielt gode historier.

Dagbladets musikkansvarlige Sven Ove Bakke diskuterer i en artikkel 27.11 mitt syn på folkemusikkdekningen i norske medier.

Fordi Bakke refererer til en kronikk jeg skrev i Spelemannsbladet, og som ikke var umiddelbart tilgjengelig for Dagbladets lesere, må Bakkes artikkel fortone seg noe ubegripelig. Kronikken tok opp én side ved Dagbladets folkemusikkomtaler, som jeg stort sett opplever slik:

Dagbladet omtaler folkemusikk først og fremst dersom det dreier seg om folkemusikk brukt sammen med andre genre.

Hver gang dette skjer, er det en nyhet at noen tør å bruke folkemusikk på en slik måte.

Det er utelukkende folkemusikk som tjener på dette, fordi det bare er slik folkemusikk når ut over menigheten.

Uten slike eksperimenter, ville folkemusikken sannsynligvis være død forlengst.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer