Bilkollektiv: Oppegård MDG vil satse offensivt på bilkollektiv, skriver Hans Martin Enger. Foto: Privat.
Bilkollektiv: Oppegård MDG vil satse offensivt på bilkollektiv, skriver Hans Martin Enger. Foto: Privat.Vis mer

De grønne vil ha flere biler!

Oppegård MDG vil redusere den totale bilparken og bilbruken i kommunen. Det kan gi deg mange flere biler å velge mellom når du virkelig trenger en.

Meninger

Hva med å kunne velge seg en Morris mini cabriolet til daten, en Tesla til langturen eller en stappfull Prius 7 når du skal på fotballkamp?

Det kan mer enn 3200 husstander og bedrifter i Oslo og Akershus. De er med i et bilkollektiv. De kan velge mellom 240 ulike biler og tilpasse det til bruken der og da. De leverer aldri bilen på verksted selv. Og de bruker i snitt like mye penger på bil som oss enebileiere. De binder ikke opp kostnader i bil, slik at de sparer penger hver gang de velger å gå, sykle eller kjøre kollektivt.

Så hvorfor er ikke mange flere med i et bilkollektiv? Det er det to grunner til: 1. Noen er ikke klare for å si farvel til et kjært familiemedlem. 2. Det er for langt til nærmeste oppstillingsplass.

Oppegård MDG vil satse offensivt på bilkollektiv. Ikke som et kommunalt tilbud, bilkollektivene ruller utmerket på private hjul, men med politisk satsing kan vi for eksempel tilby gratis oppstillingsplasser på kommunal grunn, bygging av gode garasjer og bidra med god informasjon til publikum. Jo kortere til nærmeste oppstillingsplass, desto flere vil være med. Desto flere som er med, jo kortere vei til nærmeste oppstillingsplass.

Bilkollektivbrukere reduserer behovet for nye biler radikalt, opptar færre parkeringsplasser, står sjeldnere i kø, og går og sykler oftere. Og sparer mye penger.

Oppegård MDG vil redusere den totale bilparken og bilbruken i kommunen betydelig. Det kan gi deg mange flere biler å velge mellom når du virkelig trenger en.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook