SJEFEN: Vice-grunnlegger Shane Smith har ekspandert medieselskapet Vice fra et knøttlite kult-blad til et internasjonalt og prisbelønt medieselskap. Foto: AP / NTB Scanpix
SJEFEN: Vice-grunnlegger Shane Smith har ekspandert medieselskapet Vice fra et knøttlite kult-blad til et internasjonalt og prisbelønt medieselskap. Foto: AP / NTB ScanpixVis mer

De har vært på innsida av IS og Nord-Korea, og har flere titalls millioner lesere. Nå starter Vice opp i Norge

Ser store muligheter.

(Dagbladet): - Innen 2016 er målet vårt å ha etablert et lokalkontor med ansatte i Oslo. Vi har veldig mye trafikk fra Norge, så dette er et naturlig steg for oss å ta, sier administrerende direktør for Vice Scandinavia, Frederik Andersen, til Dagbladet.

Med overskrifter som «Will Social Media Pressure Stop the Gay Porn Industry from Hiring Racists?» kombinert med eksempelvis banebrytende, eksklusive innside-dokumentarer om IS, og annen hard nyhetsjournalistikk, kan Vice være en hard nøtt å knekke for mange, men flere titalls millioner av seere og lesere konsumerer historiene verden over.

Kraftig vekst

Vice startet opp som et kult-magasin, eller fanzine, i Canada for 20 år siden, og har siden utviklet seg fra å være et småsært kunst, kultur- og livsstilmagasin til å bli en internasjonal mediebedrift og nyhetsleverandør. Selskapet er nå etablert i 35 land og hovedsetet ligger i New York.

SER MOT NORGE: Administrerende direktør for Vice Scandinavia, Frederik Andersen. Foto: Benjamin Kürstein / VICE
SER MOT NORGE: Administrerende direktør for Vice Scandinavia, Frederik Andersen. Foto: Benjamin Kürstein / VICE Vis mer

Vice har i mange år har hatt en mindre avdeling i Stockholm, men startet for godt over to år siden også opp i København. I Danmark har de siden vokst fra fem til over 100 ansatte, og avdelingen er nå blitt hovedkontoret for avdelingene i Norden.

- Den heftige veksten skyldes blant annet tjenestene vi leverer som kreativt byrå. Vi leverer innhold til merkevarer og bedrifter som vil nå ut til unge mennesker. Dette markedet ser vi store muligheter for i Norge, sier Andersen, og legger til at de i første omgang er ute etter en norsk direktør for Virtue, deres kommersielle innholdsavdeling.

- Vil ut på norsk

- Hvordan blir den redaksjonelle satsingen?

- Redaksjonen skal bygges opp sakte. I Danmark startet vi på engelsk, og begynte senere med skriving av egne saker og oversetting av våre utenlandske artikler til dansk. Ambisjonen er å komme ut på norsk etter hvert når trafikken tilsier det, forteller direktøren.

Målgruppen til Vice er hovedsaklig unge mennesker, og selskapet er primært kjent for sin nytenkende journalistikk innen livsstil, kunst, kultur, musikk og subkulturer.

Kritikk

Samtidig har bedriften gått å være liten, smal og «punkete» til å bli et profesjonalisert internasjonalt mediekonglomerat, noe som har gitt voksesmerter, skriver det anerkjente tidsskriftet Columbia Journalism Review (CJR).

I takt med den enorme veksten har Vice også fått sin dose kritikk. Blant annet for å beskytte kommersielle kunder mot kritisk omtale.

- Vice beveger seg på grensen mellom underholdning og journalistikk. De har praktisert det første, men vil nå bli kjent for det siste, skriver CJR i en lengre, dyptpløyende reportasje.

Kritikken sidestilles likevel av hyllesten, og Vice har gjennom åra vunnet en lang rekke priser. I 2014 vant de blant annet en Emmy-statuett for flaggskip-dokumentarserien «Vice on HBO».

- På utkikk

- De tradisjonelle mediene sier de har vanskelig for å engasjere unge lesere, men vi opplever det stikk motsatte. Vi får flere og flere, og merker en enorm interesse. Vi er ikke redde for å skrive helt ærlig om det unge mennesker snakker om, sier Andersen.

- Nå har vi folk på plass i Oslo som er på utkikk etter lokaler, kontakter og kunder. Går alt som planlagt starter vi friskt opp i 2017, fortsetter han.

Dagbladet har det siste året hatt en syndikeringsavtale for videodokumentarer med Vice. Se DBTVs utvalg her.