IKKE OVERRASKET: Mens de andre kommunikasjonsbyråene i Norge sa nei til å jobbe for den israelske ambassaden, sa Corporate Communications, som Hans-Wilhelm Steinfeld skal jobbe for, ja. Det sjokkerer ikke norske utenriksreportere at Israel henter hjelp til kommunikasjon. Foto: Dagbladet/NRK
IKKE OVERRASKET: Mens de andre kommunikasjonsbyråene i Norge sa nei til å jobbe for den israelske ambassaden, sa Corporate Communications, som Hans-Wilhelm Steinfeld skal jobbe for, ja. Det sjokkerer ikke norske utenriksreportere at Israel henter hjelp til kommunikasjon. Foto: Dagbladet/NRKVis mer

- De hjelper til å sminke bort overgrep

Norske Midtøsten-reportere om norsk kommunikasjonshjelp til Israel.

(Dagbladet): I dag avslørte Dagbladet at kommunikasjonsbyrået Corporate Communications, som NRK-profil Hans-Wilhelm Steinfeld skal begynne å jobbe for 1. september, har hatt oppdrag for den israelske ambassaden i Norge.

Mens en rekke andre norske kommunikasjonsbyråer har sagt nei til å jobbe for Israel, har byrået hatt oppdrag for ambassaden mellom 2011 og 2013. PR-byrået understreker at de ikke har vært involvert i rådgivning knyttet til krig, politikk eller liknende.

- Hjelp til å sminke bort overgrep Tidligere Midtøsten-korrespondent og journalist i NRK, Sidsel Wold, syns ikke noe om at et norsk kommunikasjonsbyrå har hjulpet den israelske ambassaden.

- Det er rart at et kommunikasjonsbyrå vil jobbe for en okkupasjonsmakt som vil ha hjelp til å sminke bort overgrep og daglige brudd på internasjonal lov og folkerett. Israelske myndigheter bruker store ressurser på «Hasbara», som det heter i Israel, ordet for spinn og propaganda. Men å tjene penger på dette i Norge? spør hun ledende.

Hun påpeker at det ville vært minst like kritikkverdig for et norsk kommunikasjonsbyrå å jobbe for Hamas.

- Når det er sagt ville det også være kritikkverdig å jobbe for Hamas, med deres brudd på menneskerettigheter i Gaza, og Hamas-regimets forakt for frihet, kvinners rettigheter og demokrati. Jeg tviler sterkt på om noen PR-byråer ville vurdert Hamas som kunde, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva blir de nye utfordringene for journalister når kommunikasjonsbyråer jobber for stater i konflikt?

- Det blir enda viktigere å rapportere fra felt, og dra ut for å dokumentere hva som virkelig skjer, for å vise hva som er sant og ikke, sier hun.

- Kommer til å se mer og mer av dette Nåværende Midtøsten-korrespondent i NRK, Sigurd Falkenberg Mikkelsen, tror dette er noe journalister må forholde seg mer og mer til i framtida.

- Jeg har tidligere hørt at dette selskapet har vært engasjert med den israelske ambassaden, så det er ikke en nyhet for meg, sier han til Dagbladet, og fortsetter:

- Man ser nå at både stater og enkeltaktører som er involvert i konflikter, profesjonaliserer kommunikasjonen sin i større grad. For oss som er journalister fordrer det ytterligere skarphet og oppmerksomhet rundt dette i arbeidet vårt. Nå vet jeg ikke detaljert hva dette selskapet har gjort for ambassaden, men man ser denne typen koblinger over en bred skala. Jeg tror også vi kommer til å se mer og mer av dette framover.

- Hva syns du om det?

- Det er egentlig bare noe jeg tar til etterretning, og forholder meg til. Denne profesjonaliseringen ser man jo overalt, ikke bare i situasjoner som denne. Vi er nødt til forholde oss til det. Det viktige da er å være oppmerksom på det, og å ha klarhet i linjene og hvem som sier hva. Å ha kontroll på hvem som sier hva for hvem, er det aller viktigste, sier han.

- Full forståelse TV 2s utenriksreporter i Midtøsten, Fredrik Græsvik, har forståelse for at ambassaden får kommunikasjonshjelp.

SKEPTISK TIL KOMMUNIKASJONSHJELP: NRK-journalist og tidligere Midtøsten-korrespondent Sidsel Wold. Foto: Berit Roald / Scanpix
SKEPTISK TIL KOMMUNIKASJONSHJELP: NRK-journalist og tidligere Midtøsten-korrespondent Sidsel Wold. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

- Jeg klarer ikke hisse meg opp over det. At de bruker profesjonell PR-støtte har jeg egentlig regna med at de har gjort. Men jeg mener at byråene bør offentliggjøre hvem som er kundene deres, sier han til Dagbladet, og legger til:

- Jeg har full forståelse for at Israel føler at de trenger det. De blir satt ganske kraftig til veggs, og må forsvare handlinger som ikke er så enkelt å forsvare.

Græsvik forteller at han forholder seg mest til utenriksdepartementet i Israel, og ikke har mye kontakt med ambassaden i Norge.

- Jeg tror ambassadens presseapparat er viktigere for de som skal håndtere konflikten hjemmefra, enn for de som er her nede, sier han.

Ifølge Græsvik var også ambassaden i Norge mer aktive på 90-tallet.

- Jeg opplevde ambassaden som ganske aggressive i kommunikasjonspraksisen sin på 90-tallet, men det har dempet seg betraktelig siden. Det eneste de gjør nå er å sende ut pressemeldinger, sier han, og legger til:

- Vår oppgave som journalister er å gjennomskue det som er bløff, og det tror jeg vi klarer.

- Israel har et velutviklet kommunikasjonsapparat Stipendiat og Midtøsten-forsker Marte Heian-Engdal ved Universitetet i Oslo er heller ikke overrasket.

- Jeg er ikke overrasket over at Israel syns at det var verdifult å ha en norsk sparringspartner. Israel har et veldig velutviklet kommunikasjonsapparat. Det israelske hordet «Hasbara», som egentlig betyr forklaring, men som handler mer om propaganda, har bare blitt større og større, sier hun, og legger til:

- Israelerne har alltid sett på det som en viktig del av sin utenrikspolitikk, det å forklare landets valg internasjonalt. Med sosiale medier og den teknologiske tidsalderen har det vært et kjempestort satsningsfelt for både regjeringen og personlige aktører.

- Hva syns du om at et norsk kommunikasjonsbyrå har sagt ja til oppdraget?

- NOE JEG MÅ FORHOLDE MEG TIL: Det kom ikke som et sjokk på Midtøsten-korrespondent Sigurd Falkenberg Mikkelsen at Israel får norsk PR-hjelp. Foto: NRK
- NOE JEG MÅ FORHOLDE MEG TIL: Det kom ikke som et sjokk på Midtøsten-korrespondent Sigurd Falkenberg Mikkelsen at Israel får norsk PR-hjelp. Foto: NRK Vis mer

- Jeg vil ikke mene så mye om det, men hvis det stemmer at dette er det eneste byrået som har villet tatt på seg oppdraget, så taler det for seg selv.

- Langt over grensen Tidligere NRK-profil og administrerende direktør i Corporate Communications, Tom Berntzen, vil ikke kommentere enkeltutsagn.

-  Vi har deltatt i en konkurranse sammen med seks andre kommunikasjonsbyråer, og vunnet den. Jeg har ikke noe problem med å stå for det vi har gjort. Det er underlig at folk kaster seg ut og kommenterer ting de ikke aner innholdet av, sier han.

Han reagerer også på måten Dagbladet har framstilt saken på.

- Det Dagbladet driver med her mener jeg går langt over grensen til det som er vanlig journalistikk. Dere har hatt fire oppslag på Hans-Wilhelm Steinfeld, som er en ikke-sak. Dere skriver bare floskler, sier han, og legger til:

- Jeg er fly forbanna på måten dere dekker dette på, dere prøver å stemple meg og mitt firma som dumme. Jeg har ledet  utenriksredaksjonen i NRK i en årrekke, og vet akkurat hva jeg gjør, og er ikke dum.

- LAR MEG IKKE HISSE OPP: TV 2s Midtøsten-reporter Fredrik Græsvik forstår at Israel føler at de trenger hjelp. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
- LAR MEG IKKE HISSE OPP: TV 2s Midtøsten-reporter Fredrik Græsvik forstår at Israel føler at de trenger hjelp. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer