- De kan ikke kle seg som horer

Bratz blir spillefilm.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): At kjente fjes fra film- og musikkindustrien får sine egne dokker, er ikke noe nytt. At det går motsatt vei, er ikke fullt så vanlig. Men nå blir Bratz-dokkene Hollywood-film.

Ikke hørt om Bratz? Da har du neppe ei jente på mellom seks og ti år – også kjent som tweens - i huset. Bratz er de små, tynne dokkene med de enorme hodene som puster Barbie i nakken som motedokke-dronning.

Milliardindustri

Ifølge en artikkel i NA24 i vår, selges Barbie-produktene for rundt tre milliarder dollar i året, mens Bratz selges for rundt to milliarder. Bratz-merkevaren innholder dokker, klær, musikk, leker og tegnefilmer, alt markedsført med slagordet «Girls with a passion for fashion». Og altså myntet på jenter under 13 år.

I USA er danner disse jentene grunnlaget for en milliardindustri. Ifølge nyhetsbyrået Reuters bruker amerikanske tweens til sammen 51 milliarder dollar i året, mens familiene deres bruker 170 milliarder dollar på dem.

Kanskje ikke så rart at dokkeprodusenten MGA Entertainment vil overføre dem til det store lerretet. Talsmann Isaac Larian sier til Reuters at de regner med at «Bratz: The Movie» vil øke lekesalget med mellom 50 og 100 prosent i året framover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer