- De kan ikke kle seg som horer

Bratz blir spillefilm.

(Dagbladet.no): At kjente fjes fra film- og musikkindustrien får sine egne dokker, er ikke noe nytt. At det går motsatt vei, er ikke fullt så vanlig. Men nå blir Bratz-dokkene Hollywood-film.

Ikke hørt om Bratz? Da har du neppe ei jente på mellom seks og ti år – også kjent som tweens - i huset. Bratz er de små, tynne dokkene med de enorme hodene som puster Barbie i nakken som motedokke-dronning.

Milliardindustri

Ifølge en artikkel i NA24 i vår, selges Barbie-produktene for rundt tre milliarder dollar i året, mens Bratz selges for rundt to milliarder. Bratz-merkevaren innholder dokker, klær, musikk, leker og tegnefilmer, alt markedsført med slagordet «Girls with a passion for fashion». Og altså myntet på jenter under 13 år.

I USA er danner disse jentene grunnlaget for en milliardindustri. Ifølge nyhetsbyrået Reuters bruker amerikanske tweens til sammen 51 milliarder dollar i året, mens familiene deres bruker 170 milliarder dollar på dem.

Kanskje ikke så rart at dokkeprodusenten MGA Entertainment vil overføre dem til det store lerretet. Talsmann Isaac Larian sier til Reuters at de regner med at «Bratz: The Movie» vil øke lekesalget med mellom 50 og 100 prosent i året framover.

Filmen får USA-premiere i morgen, og det er usikkert om den kommer til norske kinoer. Det betyr imidlertid ikke at småjentene ikke vil mase om å få den på DVD snart.

Den handler om de fire venninnene Jasmin, Jade, Sasha og Cloe, og de mange utfordringene de møter på amerikansk high school. Filmen skal være en krysning mellom Disneys kjempesuksess «High School Musical» og Lindsay Lohans High School-film «Mean Girls». De fire dokkene spilles av fire hittil ukjente jenter: Nathalia Ramos, Janel Parrish, Logan Browning og Skyler Shaye.

KOPIENE: Slik ser Bratz ut på film. Foto: SCANPIX / REUTERS / MGA ENTERTAINMENT
KOPIENE: Slik ser Bratz ut på film. Foto: SCANPIX / REUTERS / MGA ENTERTAINMENT Vis mer

- Kan ikke kle seg som horer

Det store spørsmålet for produsentene er hvorvidt Bratz-publikummet vil godta heltinnene sine i form av «ordentlige» jenter. Men det er ikke den eneste utfordringen de har hatt i forbindelse med filmen. Bratz-dokkene har fått en del kritikk for de seksualiserte klærne sine – navlekorte topper og kort-korte skjørt, noe som skal være en viktig del av «passion for fashion»-imaget. Men fungerer det på film?

- Dokkemakerne sa at klærne var dokkenes eget uttrykk. Men du kan ikke overføre klærne dokkene bruker til ekte jenter, sier regissør Sean McNamara til Reuters.

- De kunne ikke kle seg som horer.

Resultatet har blitt en litt snillere påkledning, som produsentene håper at både tweens og foreldre vil være fornøyde med.

KOPIENE
ORIGINALENE