GÅR HARDT UT: Maja S. K. Ratkje etterlyser en debatt rundt hvem som sponser norsk kulturliv, og hva slags konsekvenser det har. Foto: TOM MARTINSEN/Dagbladet
GÅR HARDT UT: Maja S. K. Ratkje etterlyser en debatt rundt hvem som sponser norsk kulturliv, og hva slags konsekvenser det har. Foto: TOM MARTINSEN/DagbladetVis mer

- De kjøper godvilje for en slikk og ingenting

Maja Ratkje (40) reagerer på olje- og våpenselskapenes kultursponsing.

(Dagbladet): I dag går musiker Maja S.K. Ratkje og Hallavard Surlien, sentralstyremedlem i Miljøpartiet De Grønne, sammen om å fokusere på oljesponsing i norsk kulturliv i et debattinnlegg. 

Musikeren og politikeren, som begge hadde en rolle i Kongsberg Jazzfestival som gikk av stabelen forrige uke, henholdsvis som musiker og funksjonær, ønsker å sette spørsmålstegn ved at oljeselskapet FMC og våpenprodusenten Kongsberg Gruppen sponser festivalen.

«Vi føler begge på et dilemma som gjelder stadig mer av norsk kulturliv. Hva har det å si at festivaler som denne (Kongsberg Jazzfestival, journ.anm) er sponset av selskaper som profitterer på virksomheter som ødelegger for vår egen og, ikke minst, våre barns framtid?», åpner Ratkje og Surlien innlegget med.

- Kjøper godvilje for en slikk og ingenting Ratkje, som er aktiv i aksjonsgruppa Stopp Oljesponsing av Norsk Kulturliv, forklarer at de ikke er i mot at norsk kulturliv blir sponset, men at de ønsker å skape en debatt rundt at oljeselskaper og andre sponsorer, som de mener er uetiske, er dypt inne i norsk kulturliv.

- Vi mener at oljeselskapene ønsker å kjøpe seg godvilje for en virksomhet som er kritikkverdig. På den måten bidrar de også til å kvele debatten rundt miljø og olje, sier hun til Dagbladet, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ønsker at flere musikere og kulturarbeidere tør å snakke om denne problematikken, selv om de er involvert i ting som er sponsa av uetiske sponsorer. Vi vil øke fokuset på hva motivet til de store selskapene er. Dette er lommerusk for dem, og de kjøper godvilje for en slikk og ingenting, uten at noen stiller spørsmål ved det. Vi vil ikke at kulturlivet skal være en sinke i miljødebatten.

- Står fult og helt inne for avtalene Festivalsjef i Kongsberg Jazzfestival, Kai Gustavsen, ser ikke problemet med at FMC og Kongsberg Gruppen er blant festivalens største sponsorer.

- Kongsberg Jazzfestival er stolte av samarbeidet vi har med våre sponsorer, og står fult og helt inne for avtalene, skriver han i en mail til Dagbladet, og legger til:

- Disse bedriftene er de to desidert største arbeidsplassene på Kongsberg, og bidrar til teknologiutvikling for hele landet. Slik vi ser det driver bedriftene innenfor et meget strent regelverk, og arbeider hele tiden med nyskapning for å kjøpe produktene tryggere og bedre, også med hensyn til mlijø. Avtalene med FMC Technologies og Kongsberg Gruppen gir oss mulighet til å utvikle festivalen videre til glede og publikum, musikere og byen for øvrig.

FMC og Kongsberg Gruppen ønsker ikke å kommentere saken.

REAGERER: Hallvard Surlien, festivalfunksjonær i Kongsberg Jazzfestival, og sentralstyremedlem i Miljøpartiet De Grønne, er ikke positiv til at norsk kulturliv lar seg sponse av oljepenger. Foto: Pressefoto Miljøpartiet De Grønne
REAGERER: Hallvard Surlien, festivalfunksjonær i Kongsberg Jazzfestival, og sentralstyremedlem i Miljøpartiet De Grønne, er ikke positiv til at norsk kulturliv lar seg sponse av oljepenger. Foto: Pressefoto Miljøpartiet De Grønne Vis mer