Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Osloskolen

De kom til dekket bord, nå demonterer de Osloskolen

Når byrådet prioriterer de store pengene til kjøttfri skolemat og mener det er «gammeldags skolepolitikk» å være opptatt av at alle elever lærer å lese, skrive og regne, så bør foreldre bli bekymret.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Meninger
Mathilde Tybring-Gjedde
Mathilde Tybring-Gjedde Vis mer

I Dagbladet 01.11. svarer Inga Marte Thorkildsen på mine bekymringer om Osloskolen. Det er lenge siden jeg har lest et innlegg med så mange stråmenn.

Høyre i regjering er nå i gang med den største fornyelsen av norsk skole siden Kunnskapsløftet. Samfunnet har endret seg. Barn og unge møter tusenvis av inntrykk på sosiale medier hver dag, og falske nyheter sprer seg som ild i tørt gress.

Elever må lære kritisk tenkning, se sammenhenger på tvers av fag og være kreative. De må lære å lære. Nettopp derfor skal vi få helt nye læreplaner i alle fag, og gi lærerne større rom til å ta i bruk aktiv og variert læring dersom det gjør at elevene lærer mer.

Jeg kjenner imidlertid ikke til en eneste skole der elevene er gode problemløsere, innovative og har sterk demokratiforståelse, men der de samtidig sliter med grunnleggende lesing og skriving.

Skolen har ikke lykkes med sitt samfunnsoppdrag når elever som sliter med grunnleggende ferdigheter ikke får hjelp de første skoleårene, mister motivasjonen og slutter å rekke opp hånda. Derfor bør lesing, skriving og regning være en tydelig prioritering for Oslos politikere, og ikke bare en fotnote i festtaler.

Jeg er, i likhet med Thorkildsen, glad for at regjeringen har sikret at Oslo har fått over 500 nye lærere. Men det alene er ikke tilstrekkelig for å sikre at alle elever som henger etter, får hjelp. Det er urovekkende at byrådet mener at deres ansvar slutter i det øyeblikk de har bevilget penger over et budsjett.

Suksessen til Osloskolen har nettopp vært at man systematisk har fulgt opp skoler og elever med større utfordringer. Man har brukt for eksempel kartleggingsprøver til å støtte opp de skolene som trenger mer hjelp, med tilbud om videreutdanning, kurs, bedre samarbeid og diskusjon på lærerværelset og erfaringsutveksling mellom skoler og rektorer.

Man har også turt å si at noen ting er viktigere enn andre for å utjevne sosiale forskjeller i skolen. Man har turt å si at det er bra om lærere tar i bruk praktiske leker i norsktimen, så lenge målet og resultatet er at flere elever mestrer å lese og skrive.

Tillit og ansvar henger tett sammen. Høyre er mindre opptatt av å detaljstyre hvordan lærerne underviser, og mer opptatt av å sikre at elevene lærer. Vi er opptatt av at kommunen tar sitt ansvar og følger opp de skolene som har utfordringer over tid.

I 2015 sa skolebyråd Tellevik Dahl fra Ap at hun hadde kommet «til dekket bord» i Osloskolen. Nå er byrådet, med Thorkildsen i spissen, i ferd med en demontering.

Når nye tall viser at flere elever i Osloskolen sliter med å lese, skrive og regne, er ikke svaret å nedprioritere grunnleggende ferdigheter, fjerne åpenhet og oppfølging av resultater og bruke de store pengene på kjøttfri skolemat. Det bidrar dessverre til større sosiale forskjeller.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media