De Lillos gjør noe som aldri før er blitt gjort

Spiller alle sine sanger fortløpende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Denne og neste uke spiller De Lillos hele sin samlede katalog på Riksscenen, Schous Kulturbryggeri i Oslo.

Onsdag kveld fikk vi høre bandets spede begynnelse - popeventyret som startet for 30 år siden.

Andakt vs rock Popsentret er fylt til randen, utsolgt. For hvem vil ikke få med seg de to smått ikoniske platene, spilt kronologisk, av de samme fyrene - bare tredve år seinere. Bandet marker sine 30 år med både bokutgivelse og «gamle sanger om igjen».

Historietimen begynner med singelen «Johnny Fredrik/Fugl i bur», stemningen i salen er mer andakt enn rock n roll.

Og det går litt i ball med teksten for Lars Lillo, som har måttet lære nesten 250 sanger på nytt, eller i hvert fall tekstene - for det er jo ikke akkurat det repertoaret vi vanligvis hører på en De Lillos-konsert.

Fra A til Å «15 album på 10 dager» er navnet på konsertserien, der De Lillos kronologisk serverer alt de har gitt ut på plate - vi snakker da om cirka 250 sanger. Den første konserten er allerede utsolgt - kanskje ikke så rart, for de to første platene er muligens de mest ikoniske.

Hva har skjedd på 30 år - alt, og ingenting. Pussig å se film snurre, både før konserten og i pausa, ta oss tilbake, nesten til svart/hvitt-tida.

Vi ser De Lillos i relieff, på en scene der gitarer og klær henger til tørk. Litt keitete, for mange gitarskift, men sjarmerende og delillosk. Litt sånn som det kanskje er å være Lars Lillo.

Kroppsspråket Men det mest påfallende er hvor liten tidas tann har tæret på trøkket, på undringen, på det universet som bandet skapte - og skaper der de spinner videre på Prøysen og Neil Young.

De Lillos er er kollektiv, det ser vi  iØystein Jevanord og Rune Lindstrøm samt dagens utgave med Øystein Paasche, Lars Beckstrøm og Lars Lundevall.

Og sjefen, da. Ser vi kroppsspråket, i de gamle opptakene fra 30 år tilbake og sammenligner litt med den noenogfemtiårgamle Lars Lillo på scenen - akkurat nå. Bevegelsene er de samme, kroppsspråket, blikket, den sta usikkerheten - alt er der.

Begynte som en fleip - Dette er De Lillos' firmafest, vår måte å feire på etter å ha jobbet sammen i 30 år. Vi kjenner også på den store arbeidsmengden vi har lagt ned, sier Lars Lillo-Stenberg til Dagbladet et par timer før bandet går på scenen.

Han forteller at ideen begynte som en fleip for lange siden.

- Vi snakket en gang, da vi ikke hadde så mange album, om å spille en maratonkonsert. Men nå har vi så mange låter at det ikke går an på en kveld. Derfor ble det heller 15 album, en haug singler og ep-er på ti dager, sier Lillo-Stenberg.

- Har vært krevende - De Lillos er hardt arbeid, visjoner, håp og kreativitet, men bare fint lite av det vi har spilt inn blir presentert på våre konserter, sier De Lillos-sjefen.

Han forteller at en vanlig konsert består av ca 18 låter - i løpet av ti kvelder spiller de 230 sanger, kanskje flere.

- Det har vært krevende å gå gjennom alle låtene, vi har øvd i lang tid. Flere av låtene har vi knapt spilt, sier Lars Lillo-Stenberg, som har hanket inn alle tre trommeslagerne bandet har hatt.

- Jeg tror at dette blir gjøre noe med hvordan vi setter sammen konsertrepertoar for framtida, nå som vi har gått igjennom alt vi har spilt inn, avslutter Lillo-Stenberg.

Dette er låtene fra åpningen onsdag kveld:
SINGEL: «Johnny Fredrik/Fugl i bur»

«SUSER AVGÅRDE»
«Min bibi dro avsted»
«Mine øyne»
«Tøff i pyjamas»
«Nå som vi alle sammen er forskjellige»
«Siste sommerferiedag»
«Finnes det en kvinne»
«Full, men pen»
 «La la la»
«Livet er en liten dings»
«Hei, jeg er tilbake»
«Suser avgårde alle mann»

«FØR VAR DET MORSOMT MED SNE»
«Nei ikke gjør det»
«Vil ikke sove»
«Eventyr»
«Arne»
«Bankran»
«Hun har gått seg vill»
«Stole på»
«Sil vous plait»
«Jeg vet nok ikke»
«For første gang»
«Avismannen»
«Forelsket»
«Anonym»
«Racerbåt»

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer