Inger Merete Hobbelstad i Cannes:

De mange ansiktene til Jane Fonda

Men det begynte i den såre barndommen, ifølge en ny dokumentar.

SENT OPPGJØR: Først da Jane Fonda oppdaget at moren var bipolar, forstod hun at det dårlige forholdet ikke hadde vært hennes feil. Hun er nå på filmfestivalen i Cannes for å snakke om filmen om livet sitt. Foto: NTB Scanpix
SENT OPPGJØR: Først da Jane Fonda oppdaget at moren var bipolar, forstod hun at det dårlige forholdet ikke hadde vært hennes feil. Hun er nå på filmfestivalen i Cannes for å snakke om filmen om livet sitt. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CANNES (Dagbladet):

Omverden har hatt sterke følelser, av det ene eller andre slaget, for Jane Fonda; følelser knyttet til de forskjellige fasene av skuespillerens uforskammet lange liv i offentligheten. Enten Jane var den eiegode rikmannsdatteren som spiret fram i skyggen av faren, filmstjernen Henry Fonda, den kokette kattungen og sexsymbolet som buktet seg rundt i filmene til eksmannen Roger Vadim, eller aktivisten som dro alene til Nord-Vietnam, eller kvinnen som giftet seg med mogulen Ted Turner og ble rikmannsfrue på ranch: Alt har Fonda gjort og vært mens andre har hatt sterke meninger om det.

Nå har HBO laget en dokumentar om livet hennes. Filmen blir tilgjengelig på HBO i høst, men hadde denne uka premiere under filmfestivalen i Cannes. I «Jane Fonda in Five Acts», framstilles det voksne livet til Fonda som en søken etter noe autentisk, etter en egen kjerne, som Fonda gjerne prøver iherdig å finne i forholdet til mennene i livet hennes; faren og de tre ektemennene.

«Jeg så etter en mann som kunne forme meg», sier den åtti år gamle Fonda i filmen.

Det sitatet fikk Susan Lacy, dokumentarfilmskaperen som står bak «Jane Fonda In Five Acts» og som gjorde tolv lange intervjuer med Fonda til filmen, til å stusse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer