Debatt: Bompenger

De mangler bakkekontakt med folk flest

I motsetning til Venstre, mener vi i Fremskrittspartiet at det ikke trenger å være noen konflikt mellom satsing på kollektivtilbud og veiutbygging med lavest mulig bompengefinansiering.

BEGGE DELER: Det siste kvartalsoverskuddet i oljefondet på 700 milliarder kroner viser at vi i Norge har handlingsrommet som trengs for å sørge for både satsing på kollektivtilbud og veiutbygging, skriver innsenderne. Her fra en tidligere kjør-sakte-aksjon inn til Bergen.Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
BEGGE DELER: Det siste kvartalsoverskuddet i oljefondet på 700 milliarder kroner viser at vi i Norge har handlingsrommet som trengs for å sørge for både satsing på kollektivtilbud og veiutbygging, skriver innsenderne. Her fra en tidligere kjør-sakte-aksjon inn til Bergen.Foto: Marit Hommedal / NTB scanpixVis mer
Meninger

I Dagbladet den 20. mai er Jon Gunnes og Abid Raja forfriskende ærlige på at Venstre ikke ønsker å fjerne bompenger. Men i sin iver etter å generalisere folk flest sine transportbehov ser de derimot ut til å glemme at svært mange mennesker er avhengige av bilen for å få hverdagen til å gå rundt.

Gunnes og Raja spiller høyt når de framstiller Venstres ønske om å bevare bompenger som «noe alle er enige i».

Er det noe den siste tidens bompengeopprør i det ganske land har vist, er det nettopp at svært mange vanlige folk ikke deler Venstres virkelighetsbeskrivelse. Et godt eksempel på det er 22 år gamle Andrea Øien fra Oslo. Til NRK den 18. mai beskrev hun hvordan hun med sine to jobber med nattskift er helt avhengig av å bruke bilen i fravær av et dekkende kollektivtilbud. Bilen koster henne nå hele 3000 kroner i måneden bare i bompengeutgifter. En bedre illustrasjon av Venstres manglende bakkekontakt med folk flest er vanskelig å oppdrive.

Andrea sin beskrivelse av et urettferdig bompengesystem, er dessverre ikke unikt, og er en av hovedårsakene til at Fremskrittspartiet alltid har kjempet mot bompengefinansiering av veiene. Vi har lenge advart mot konsekvensene av et system som pålegger barnefamilier og andre som er avhengige av bilen i hverdagen, en urettmessig høy kostnad.

I Oslo går nå 9 av 10 bompengekroner til buss, sykkel og bane, noe som gir bilistene en ekstrakostnad som ville ha vært uhørt i alle andre sektorer i samfunnet.

I motsetning til Venstre, mener vi i Fremskrittspartiet at det ikke trenger å være noen konflikt mellom satsing på kollektivtilbud og veiutbygging med lavest mulig bompengefinansiering. Det siste kvartalsoverskuddet i oljefondet på 700 milliarder kroner viser at vi i Norge har handlingsrommet som trengs for å sørge for begge deler. Da vil også Venstre-forslaget om veiprising, som i praksis bare er et annet navn for bompenger, bli overflødig.

I mellomtida registrerer vi at Venstre er i utakt med velgerne og at det bare er Fremskrittspartiet som vil sette politisk vilje bak dette forslaget.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.