STOR RAPPORT: Flere tusen barn og voksne har deltatt i Medietilsynets «Barn og medier 2016»-undersøkelser som er offentliggjort i dag. Foto: Medietilsynet
STOR RAPPORT: Flere tusen barn og voksne har deltatt i Medietilsynets «Barn og medier 2016»-undersøkelser som er offentliggjort i dag. Foto: MedietilsynetVis mer

De med høy utdanning legger ut færre bilder av barna på sosiale medier: - Er mer reflekterte

Medietilsynets «Barn og medier 2016»-undersøkelser legges fram i dag.

(Dagbladet): Har du lengre universitets- eller høgskoleutdanning deler du mindre materiale av barna dine på sosiale medier.

Det kommer fram i Medietilsynets «Foreldre om barn og medier 2016»-undersøkelse som offentliggjøres i dag. Rapporten slippes sammen med «Barn og medier 2016», og begge undersøkelsene tar grundig for seg den digitale hverdagen til norske barn.

Undersøkelsen baserer seg på svarene til 2007 foreldre med barn i alderen 1-16 år.

- Vær forsiktig 70 prosent av foreldrene har delt bilder av egne barn til familie og venner. Hele 45 prosent har imidlertid lastet opp og delt bilder av barna til flere enn bare venner og familie.

- Her vil jeg rekke jeg opp en varsomhetsfinger, sier den profilerte barnepsykologen Willy-Tore Mørch til Dagbladet.

- Vær veldig forsiktig med å legge ut bilder og videoer av egne barn. Fra barna er 5-6 år gamle skal de uansett vite om det og gi samtykke. Muligheten for misbruk er veldig stor, og jeg ser også av undersøkelsen at veldig mange angrer på ting de har lagt senere, sier Mørch.

- Mer reflekterte Professoren mener det ikke er overraskende at foreldre med mer enn fire års høyere utdanning er mer restriktive til å dele materiale med flere enn venner og familie, slik det kommer fram av undersøkelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De er mer reflekterte enn foreldre med lav utdanning. Det ligger i kortene at de tenker mer forebyggende. Det betyr også at foresatte med lavere utdannelse bør få mer kunnskap om farene for misbruk som finnes ved deling, sier Mørch.

Andelen av foreldre som har delt videoer av barna sine er noe lavere. 38 prosent har delt filmklipp av egne unger med venner og familie. 21 prosent svarer at har delt videoer på internett til flere enn familie og venner.

Kvinner deler mest Det kommer også fram av undersøkelsen at mødre (78 prosent) deler mer med familie og venner enn det fedre (63 prosent) gjør.

Samtidig er det tydelig at flere og flere foresatte deler innhold av egne barn på nettet utover familie og venner. For, siden 2012 er det stadig færre som erkjenner de aldri har delt videoer av barna til flere enn venner og familie:

- VÆR VARSOMME: Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø tror foreldre med lavere utdanning trenger mer kursing i deling av barn på sosiale medier. Foto: Linus Meyer / Dagbladet
- VÆR VARSOMME: Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø tror foreldre med lavere utdanning trenger mer kursing i deling av barn på sosiale medier. Foto: Linus Meyer / Dagbladet Vis mer

Foreldre med barn i alder 1-4 år som sier de aldri har delt videoer av egne barn til flere enn venner og familie:
2012: 90 prosent
2014: 85 prosent
2016: 77 prosent

5-8 år:
2012: 93 prosent
2014: 84 prosent
2016: 77 prosent

9-12 år:
2012: 96 prosent
2014: 88 prosent
2016: 81 prosent

«Foreldre om barn og medier 2016» kartlegger hvordan foreldre opplever barnas digitale mediekonsum. Rapporten slippes sammen med «Barn og medier 2016»-undersøkelsen. Undersøkelsene finner du her.

SLIPPES I DAG: Medietilsynets «Foreldre om barn og medier 2016»-undersøkelse. Foto: Faksimile Medietilsynet
SLIPPES I DAG: Medietilsynets «Foreldre om barn og medier 2016»-undersøkelse. Foto: Faksimile Medietilsynet Vis mer