De nye sparkepikene

De nye sparkepikene gjør «sterke manneroller» - roller som inntil nå stort sett har vært for mannfolk.

Michelle Yeoh

Angelina Jolie

Michelle Rodriguez

De slår, de sparker, de skyter fra hofta, de snakker stygt og de viser ingen respekt for nedarvede filmkjønnsroller. De tøffeste heltene på kino nå er kvinner.

Michelle Yeoh

Michelle Rodriguez

Angelina Jolie

I dag slår Angelina Jolie seg løs som actionheltinnen Lara Croft på norske kinoer. Men allerede fredag kommer en som slår enda hardere: Michelle Rodriguez er bokseren Diana Guzman i «Girlfight», den siste i en rekke kvinnelige hovedroller som ikke bare er tøffe damer - men tøffere enn alle gutta også.

Det dreier seg ikke om «sterke kvinneroller» i tradisjonell feministisk forstand, dette er ikke noe Liv Ullmann eller Meryl Streep kunne ha gjort. Nei, de nye sparkepikene gjør snarere «sterke manneroller» - filmfigurer som inntil nå stort sett har vært reservert for mannfolk.

  • Lara Croft har tydelige likhetstrekk med Indiana Jones: En sofistikert person med stor kunnskap om arkeologi, antropologi og geografi - og, viser det seg, pistolskyting, fekting, nevekamp og knivkasting - som kler seg i stram T-skjorte og reiser til et eksotisk sted for å redde et av verdens underverker fra griske gravrøvere. Eller rett og slett for å redde verden.

Diana Guzman er en - veldig fjern, riktignok - slektning av Rocky Balboa, Sylvester Stallones store boksehelt fra 80-tallet. Nå er «Girlfight» en god film på mange flere måter enn «Rocky»-filmene var, men i bunn og grunn handler det om det samme: Fattig person i amerikansk storby, med store muskler og stort hjerte, slår seg fram i bokseringen - til selvrespekt og endelig til andres respekt.

  • Sigourney Weavers romfartshelt Ellen Ripley i de fire «Alien»-filmene er ofte holdt fram som gjennombruddet for kvinner i typiske mannsroller.

Men det er nok like riktig å si at de nye hardtslående kvinnerollene har sitt utspring i Hongkong, der skuespillere som Michelle Yeoh, Maggie Cheung og Anita Mui - kjent fra to filmer som The Heroic Trio - toppet plakaten på en rekke actionfilmer fra midten av 80-tallet.

- Jeg framstilte en helt ny type kvinneskikkelse, med både muskler og hjerne, sa Yeoh om disse filmene da hun ble intervjuet av Dagbladet i anledning av sin rolle som James Bonds motspiller i «Tomorrow Never Dies».

  • Bond-pikene har også blitt atskillig tøffere og mer selvstendige med årene, men tillates likevel aldri å ta over filmen fra den mannlige hovedperson. De får heller aldri true hans manndomsmakt på alvor - slik for eksempel Yeoh gjør med sine mannlige motspillere i «Snikende tiger, skjult drage».

Nei, det som kjennetegner Yeohs inspektør Jessica Yang i to «Supercop»-filmer fra Hongkong, Lara Croft og Diana Guzman - så forskjellige som de enn måtte være - og det som skiller dem fra barske kvinnelige biroller, er at de overgår alt som måtte finnes av mannfolk i samme film.

Samt at de har det både i hodet og beina - og i påfallende liten grad mellom beina, for kvinnelige superhelter gidder sjelden å kle av seg foran kamera. Eller kanskje regissøren rett og slett ikke tør spørre dem om det.