De nye telefonkatalogene

Kombinasjonen design og filosofi har gitt blikkfang med tankekraft.

Telefonkatalogen er ikke bare et viktig verktøy, men også coffeetable-bok i de tusen hjem. Gjennom et år ligger den laglig til for en nærmere kikk på omslaget, og de nye 2000-utgavene vil nok bli en utfordring til det tenkende øyet.

Mens Svein Størksen sto godt alene om designen på fjorårsutgavens 13 distriktsutgaver, har illustratøren nå fått med seg 12 kolleger fra de respektive regionene til å gå i tospann med filosofenes tekster.

Samspillet mellom verbal og visuell kommunikasjon tar seg derfor høyst ulike uttrykk, men samlet - som på gårsdagens presentasjon i Oslo - gir de likevel inntrykk av at her er en ny generasjon på banen. Med synlig sikkerhet svinger den mellom de mange muligheter innenfor så vel stilistisk naivisme som teknisk virtuositet, og kommuniserer filosofiske resonnementer gjennom overraskende tegnkombinasjoner.

Marius Watz fra Oslo eksellerer innenfor den digitaliserte design med sin teknologisk suggestive figur, som egentlig har sprunget ut fra house-kulturens virtuelle arena og nå skal signalisere fortellingens betydning på papir i hjemmets lune arne. Derimot tyr Svein Størksen og Tina Solli til manuelle metoder, når de på omslaget av Akershus- og Østfold-katalogen problematiserer sider ved informasjonsflommen og kommunikasjonsteknologien.

Synneva Hungnes fra Møre og Romsdal scanner med slående motsetninger at tilgangen på informasjon ikke sprer seg som ringer i vann, men styres av maktens nettverk. Mens nordlendingen, Gry Moursund, så frodig formulerer sin familiescene, hvor intet syn på skjerm kan kompensere fysisk tilstedeværelse.