VINNERE: Siv Jensen pekes ut som en av de beste partilederne i sosiale medier. Hun har under 40 000 følgere på Twitter, men over 123 000 likes på Facebook. Rasmus Hanssons parti, Miljøpartiet de grønne, er ifølge ekspertene er det flinkeste partiet. Partiets hovedkonto på Facebook har 39 000 følgere, men det er også flere regionale og lokale miljøpartikontoer. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
VINNERE: Siv Jensen pekes ut som en av de beste partilederne i sosiale medier. Hun har under 40 000 følgere på Twitter, men over 123 000 likes på Facebook. Rasmus Hanssons parti, Miljøpartiet de grønne, er ifølge ekspertene er det flinkeste partiet. Partiets hovedkonto på Facebook har 39 000 følgere, men det er også flere regionale og lokale miljøpartikontoer. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

De politiske sosiale medier-vinnerne

Norske politikere blir mer og mer aktive i sosiale medier. Her er vinnerne, ifølge eksperter.

(Dagbladet): Stadig vekk dukker det opp selfier tatt av kjente norske politikere i ulike sammenhenger.

For flere og flere er sosiale medier en naturlig del av arbeidshverdagen. Partiene har også egne profiler i sosiale medier som de aktivt bruker for å nå ut til sine velgere.

Men hvem er best?

EKSPERT: Ida Aalen er rådgiver i Netlife Research. Foto: Øyvind Bjørkum
EKSPERT: Ida Aalen er rådgiver i Netlife Research. Foto: Øyvind Bjørkum Vis mer

Dagbladet har spurt eksperter.

Grønn seier Medieviter Ida Aalen er ikke videre imponert over norske politikeres bruk av sosiale medier. Hun mener de ikke tas på alvor.

- Mange oppdateringer virker lite gjennomtenkte og gjennomarbeida. De forutsetter at vi er inneforstått med det som tas opp, og at folk flest er langt over gjennomsnittet interessert i politikk. Det når ikke ut, sier Aalen til Dagbladet.

Hun fremhever imidlertid Miljøpartiet de grønne som gode på Facebook.

EKSPERT: Svein Tore Marthinsen. Foto: Hans Arne Vedlog
EKSPERT: Svein Tore Marthinsen. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

- De virker som det partiet som i størst grad tenker over hva de vil med en oppdatering, hva budskapet er og hvordan de vil engasjere, sier Aalen, og understreker at det er vanskelig å sammenligne på tvers av type medium.

Facebook er flaggskipet av alle sosiale plattformer, og ifølge Metronet var det over tre millioner norske brukere på Facebook i 2014.

Tydelig Medieviteren trekker fram finansminister Siv Jensen (Frp) og Rødt-leder Bjørnar Moxnes som best blant partilederne. De scorer høyt på å være tydelig i sine oppdateringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jensen pleier å komme til poenget med én gang i sine statusoppdateringer, og er tydelig i budskapet. Moxnes er også bra. Han kommenterer saker i mediene og kommer med en slag analyse av hva han mener, sier Aalen.

EKSPERT: Marius Rohde Johannessen. Foto: Privat
EKSPERT: Marius Rohde Johannessen. Foto: Privat Vis mer

Venstre-leder Trine Skei Grande er ifølge Aalen en av topp-politikerne som går mest i dialog og diskuterer med folk på Twitter.

- Hun er nesten hyperaktiv på Twitter, men kunne godt blitt litt mer aktiv på Facebook. Det er et bredere og mer folkelig medium enn Twitter, og Venstre er et parti som trenger å mobilisere.

- Ingen konger og dronninger Statsviter Svein Tore Marthinsen understreker også at det å peke ut vinnerne blant politikere i sosiale medier, avhenger av kriterier og kanaler som legges til grunn.

- Det er ingen konger eller dronninger her, men når det gjelder det kommunikasjonsmessig mest krevende; samtalen, så rager Trine Skei Grande, Audun Lysbakken og Erna Solberg, i den rekkefølgen, foran de andre partilederne. De evner å snakke med folk i sosiale medier, og promoterer ikke bare sitt eget budskap, sier Marthinsen til Dagbladet.  

AKTIV PÅ TWITTER: Venstre-leder Trine Skei Grande har 24 500 følgere og har tvitret over 7600 ganger siden hun startet opp i februar 2009. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
AKTIV PÅ TWITTER: Venstre-leder Trine Skei Grande har 24 500 følgere og har tvitret over 7600 ganger siden hun startet opp i februar 2009. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Han har drevet med politisk analyse i flere år, og sett på både partier og politikeres bruk av sosiale medier opp mot valgkampene i 2011 og 2013.  

- Alle har mer å gå på både på personlighet, samtale og verdi, men disse tre partilederne har kommet lengst.

- Like Marius Rohde Johannessen, førsteamanuensis ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, har studert politikernes bruk av sosiale medier i valgkampene, sist ved stortingsvalget i 2013. Han synes de politiske partiene i Norge er veldig like i sosiale medier, primært på Facebook.

Det ser ut som de har brukt samme kommunikasjonsrådgivere - til en viss grad, mener Rohde Johannessen.

TYDELIG: Rødt-leder Bjørnar Moxnes har 11 200 følgere på Twitter og er aktiv både der og på Facebook. Foto: Torunn Brånå
TYDELIG: Rødt-leder Bjørnar Moxnes har 11 200 følgere på Twitter og er aktiv både der og på Facebook. Foto: Torunn Brånå Vis mer

Han har sett en bratt læringskurve hos partiene fra valget i 2009 til 2013, i sin forskning - blant annet har de blitt mer dialogfokusert. Også Rohde Johannessen trekker fram Miljøpartiet de grønne som gode i sosiale medier.

- Ser vi på forholdet mellom ressurser til rådighet hos de små partiene kontra de store, synes jeg Venstre og SV er dyktige i sosiale medier. Skal jeg trekke fram et parti må det bli Miljøpartiet de grønne. De kom ut av intet, og på et lite år har de klart å bli tredje størst blant partiene på Facebook i antall tilhengere, sier han til Dagbladet, og fortsetter:

- Med tanke på valgkamp-budsjetter på så å si null, synes jeg de kan trekkes fram som vinnere. De er tydelige på sin kjernepolitikk, og treffer flere ved å bruke et enkelt språk, og skrive korte innlegg.

I DIALOG: SV-leder Audun Lysbakken er fulgt av 42 800 på twitter og likt av 11 000 på Facebook. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
I DIALOG: SV-leder Audun Lysbakken er fulgt av 42 800 på twitter og likt av 11 000 på Facebook. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer
I DIALOG: Statsminister Erna Solberg har 148 000 følgere på Twitter og 115 000 på Facebook. Hun skriver oppdateringene sine selv. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
I DIALOG: Statsminister Erna Solberg har 148 000 følgere på Twitter og 115 000 på Facebook. Hun skriver oppdateringene sine selv. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer