De retroende

NÅR JEG NÅ

, apropos NRKs storsatsing på historien om norsk rock, etterlyser et løft for forseggjorte nyutgivelser fra norsk musikkhistorie, tenker jeg ikke primært på at vi trenger fire CD-er med norsk 50-tallsrock à la Rhino-bautaen «Loud, Fast & Out Of Control». Den beskjedne norske rockproduksjonen fra 50-tallet er en del av serien «Norsk Rocks Skattkammer» (Backstage), og mer trenger vi vel ikke. Men det ligger mye annet og støver ned der ute.

RETRO-TRADISJONEN

i Norge ivaretas med en kombinasjon av pliktskyldighet (type 30-årsjubileum) og harelabbmentalitet. Bare unntaksvis går noen gjennom norske kataloger med kritisk blikk, redder glemte eller viktige single- og albumgodbiter fra glemselen, og tar jobben på alvor med å fylle ut bildet med velskrevne essay og relevante bonusspor i eksklusiv innpakning. «Maiden Voyage»- og «Arien Voyage»-samleplata er gode eksempler, Flying Norwegians-dobbelen fra noen år tilbake likeså.

Plateselskapene vil kanskje si at «dette lønner seg ikke» - markedet er for lite. Det forklarer, men forsvarer ikke, det billige pappomslaget på fjorårets ellers eksemplariske Popol Vuh-boks fra Universal, eller at de remastrede utgavene som Sony ga ut av DumDum Boys' tre første album kom i sine gamle, primitive cd-booklets, uten et introduserende ord. Sony sendte ut et nytrykk av Kung Fu Girls stadig mer anerkjente 1993-plate «This Is The Kung Fu Beat» nylig. Det hadde kostet noen kalorier, men ikke så veldig mange, å få den mastret på nytt og bedt noen med velfungerende penn til å skrive introduksjon. Forresten: Hva med en ny, smart samleplate med The Pussycats? En god anledning til å avholde svenneprøve i retrofaget.

ALT FORTJENER

ikke å bli gitt ut på nytt, men mye fortjener å bli tilgjengeliggjort ikke bare rent fysisk, men også å bli satt inn i en kontekst, bli forklart i et nytt perspektiv. De hederlige unntakene som finnes, er bare ytterligere bevis på at norske retroutgivelser for øvrig bærer preg av mangel på kritisk blikk (komplettister og rockhistorikere er ofte snøblinde), produktvisjoner og perfeksjonisme.