de Sade slår seg løs

Geoffrey Rush spiller så blekk og blod spruter i Philip Kaufmans ambisiøse film om marki de Sade.

Mannen som ga oss begrepet sadisme satt som kjent i fengsel i over tretti år, og det er innesperret på et asyl vi møter markien i «Quills». Han har ikke latt seg tvinge til taushet, men forfatter sine provokatoriske seksualfantasier både dag og natt. Vaskejenta Madeleine (Kate Winslet) smugler dem ut for ham.

Gaper over for mye

«Quills» er blottet for spektakulær sadomasochisme, bare så det er sagt. Like mye som mannen handler filmen om hva som skjer eller kan skje når ekstreme røster knebles og forsøkes lyst i bann. Sånn sett er den et debattinnlegg som også prøver å gi et portrett av en uvanlig personlighet i tillegg til at asylets liberale abbed Coulmier (Joaquin Phoenix) også skal ha sin plass i lyset. Philip Kaufman har gapt over litt for mye.

Sammensatt

Rushs de Sade er en fascinerende manipulator, en djevelsk kyniker og en fri sjel. Han lar seg ikke bøye av den hyklerske legen Royer-Collard (Michael Caine) - vær obs på noen vonde torturscener. Skuespillerens helhjertede innsats lar oss se ham i all sin velde. Det er manus som gjør at vi lurer på hva som driver ham. Med en så sammensatt personlighet burde stoffet gravd dypere i materien.

Denne utvendigheten svekker helheten, men er ikke til å unngå når man vil ha debatt, portrettere, skildre religionens åk og maktens dumme hykleri, alt på en gang. Når det er sagt engasjerer «Quills» med sitt tidsbilde, dramatikk og besk humor, og den vekker nysgjerrigheten på en mann hvis viltre fantasi fortsatt er i stand til å sjokkere. Ikke lite bare det.

MANIPULATOR: Marki de Sade (Geoffrey Rush) fascinerer Madeleine (Kate Winslet), som smugler hans manus ut fra asylet i «Quills», filmen om den berømte og beryktede forfatteren siste dager.