«De siste tjue åras mest begavede musikalske poet»

Sondre Lerche skriver om Fiona Apple for Dagbladet.

EN GIGANT: De som prøver å male Fiona Apple som en humørløs narsissist, går glipp av mye, skriver Sondre Lerche. Foto: Lionel Deluy/
Sony Music
EN GIGANT: De som prøver å male Fiona Apple som en humørløs narsissist, går glipp av mye, skriver Sondre Lerche. Foto: Lionel Deluy/ Sony Music Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SOM FJORTENÅRING med arbeidsuke i platebutikken Akers Mic i Bergen priset jeg et par hundre Fiona Apple-plater ned fra 159 til 59 kroner.

Hennes debut «Tidal» var da allerede årets kommersielle og kunstneriske debutfenomen i USA. Hos Akers Mic var den «månedens utvalgte» i en tilbudskampanje som, ved å redusere prisen med 100 kroner og kjøpe annonseplass på baksiden av musikkbladet Beat, aktet å puste kommersielt liv i kritikerroste album uten åpenbart norsk radiopotensial.

Det skulle foreløpig bli med ett vettskremt sekunds øyekontakt med hennes vidåpne, intense blikk på coverbildet for meg. Hun var slående vakker, men definitivt ingen eplepike. Hun var åpenbart trøbbel, traumer, tårer og ukontrollerte latteranfall. Sjenerte, ufarlige jenter som «ikke visste hvor bra de var», og derfor krevde mindre av omverden, var alt jeg den gang hadde kapasitet til å begi meg ut på.

DET ER DE FÆRRESTE artister forunt å levere så til de grader som både kunstner og mediepersonlighet som Fiona Apple gjorde da hun tilsynelatende over natten slo igjennom i 1996.

Hennes uvillighet til å sjarmere og villighet til være ubehagelig direkte og syrlig humoristisk i omgang med egne demoner, var dømt til å slå tilbake på henne da hypestøvet la seg etter tre millioner solgte av «Tidal» bare i USA.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer