Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Dårlige arbeidsforhold i film- og tv-bransjen:

De slaver for tv-seriene

Det er på høy tid å få rutiner for å ta tak i de semre arbeidsvilkårene i film- og tv-bransjen.

OPPGJØR: Anders Danielsen Lie har tatt et oppgjør med arbeidsforholdene rundt norske tv-serier. Han spilte nylig i "Besatt" sammen med Anders Baasmo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix.
OPPGJØR: Anders Danielsen Lie har tatt et oppgjør med arbeidsforholdene rundt norske tv-serier. Han spilte nylig i "Besatt" sammen med Anders Baasmo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix. Vis mer
Meninger

Når nordmenn trekker inn i kinosalen, eller synker ned i sofaen søndag kveld for å se siste episode av en av tidens tusen tv-serier, ser de resultatet av mange menneskers arbeid. Det er også snakk om et arbeid som ikke alltid har foregått i gode arbeidsmiljøer og under ordnede forhold. Denne uken ropte skuespiller Anders Danielsen Lie varsko om det han mente var hastverksarbeid og hardt press i produksjonsselskapene som står for norske tv-serier.

Danielsen Lie påpekte at dårlig tid, svak planlegging og høyt press gjør det vanskelig for norske filmarbeidere å planlegge både arbeidsdagen og familielivet. Han har nå fått støtte av blant andre leder i Norsk filmforbund, Sverre Pedersen.

Beskrivelsen av arbeidsforholdene i norsk film- og tv-bransje stemmer med tidligere rapporter om utskjellinger på settet og forsinket betaling. Problemet er at så få vil snakke åpent om det. Det er ikke rart at det blir slik: Samme hvilken rolle du har i en filmproduksjon, er du helt avhengig av at noen velger deg og fortsetter å velge deg. Jobbene er prosjektbaserte, og det er mange om hvert eneste bein.

Slik blir forholdene lagt til rette for en kultur der det oppleves som svært risikabelt å si fra. De fleste som jobber i en filmproduksjon føler at de har for lite penger og for liten tid, og opprøreren som ikke innordner seg, som vil ha oppgjør og rettigheter, står i fare for ikke å bli spurt neste gang. Legg til at alle leter etter den neste store serien, og du har en bransje som har mange insentiver for å produsere mye og fort, og få insentiver for å ofre litt tid og ressurser for at medarbeiderne skal ha en god dag på jobben.

Det er mulig å se for seg flere løsninger. Én kan være den Norsk filmforbund skisserer, nemlig at manus skal være klart før innspillingsstart. Her må det samtidig være muligheter for å gjøre endringer, dersom praktiske eller kunstneriske hensyn gjør det nødvendig.

En annen løsning kunne være systematiske undersøkelser av hvordan folk har det på jobb, og en formell instans som frustrerte filmarbeidere skal gå til, der de kan være diskrete og likevel bidra til å fortelle om sin og andres erfaringer i bransjen. Hvis man gjennomfører en grundig kartlegging og klarer å få lagt den til grunn for nye normer og retningslinjer i filmbransjen, kan det bli en bedre hverdag, både for de som ser på seriene og de som lager dem.