Svindles: Slik unngår du svindel. Foto: NTB Scanpix
Svindles: Slik unngår du svindel. Foto: NTB ScanpixVis mer

Svindel:

De som svindler deg på nett bruker stadig mer sofistikerte metoder

Slik unngår du nettsvindel.

Meninger

Tenk deg dette scenarioet:

Spaltist

Elin Reitan

er forbrukerøkonom i Nordea.

Siste publiserte innlegg

Du klikker deg inn på en nettbutikk via en annonse der det reklameres for billige merkeklær. Du finner et par sko du lenge har tenk å gå til innkjøp av, og det til en langt lavere pris enn du trodde var mulig å få tak i sko av dette slaget for. Du registrerer at butikken virker å være norsk og opererer fra Norge, og gjennomfører fornøyd kjøpet.

Noen uker senere får du ett par sko, som ser ut som noe helt annet enn de merkeskoene du trodde du kjøpte. Foruten at de ser annerledes ut er de av en langt dårligere kvalitet og merkenavnet er faktisk litt annerledes enn det merket du trodde du gikk til innkjøp av, når du studerer skoene nærmere.

Eller du kjøper ett par hodetelefoner, i det som ser ut som en nettbutikk du tidligere har handlet fra med suksess. Men i stedet for å motta varen du har bestilt får du en pose med småstein i posten.

Tenk deg også at du bestiller noen varer fra en utenlandsk nettbutikk, som opplyser å ha hovedkontorer i New York. Men så mottar du aldri noen varer, og du oppdager da også at det er umulig å komme i kontakt med nettbutikken da de ikke har opplyst telefonnummer og svarer ikke på epost.

Dette er typiske historier fra nordmenn som blir svindlet på nett. Den siste tiden har Nordea opplevd en stadig økende pågang fra kunder som tar kontakt fordi de er blitt utsatt for svindel fra ymse nettbutikker. Enten at de ikke mottar varen eller at de får noe helt annet enn det de trodde at de bestilte.

Historiene og svindelmetodene er mange. Men vi opplever at mange av metodene som benyttes blir stadig mer sofistikerte.

Svindlere oppretter for eksempel nettsider som kan se ut som et merkenavn eller butikk du kjenner. De bruker annonser, på for eksempel Facebook og Instagram, for å tiltrekke seg kjøpere. De kan fabrikkere gode anmeldelser fra fiktive kunder for å bygge nettbutikkens troverdighet. Og for det utrente øyet skjuler de godt hvilket land pengene du handler for overføres til, og dermed vekker å mistanke også i kjøpsøyeblikket.

Det er flere årsaker til at mange blir svindlet. Som kjent handler stadig flere nordmenn på nett, og da er det naturlig at andelen som lar seg lure også øker. Julehandelen flyttes også i større grad over på nett, og mange blir muligens også mindre kritisk når julegavelisten er lang og tiden knapp.

Dette kan du gjøre for å unngå å bli svindlet:

Gjør grundig forarbeid. Det er alltid viktig å sjekke nettbutikkens troverdighet og seriøsitet før du foretar et kjøp. Påse blant annet at det er enkelt å komme i kontakt med butikken, både via telefon og epost eller kontaktskjema.

Det er også å anbefale å sammenligne prisene i nettbutikken med andre butikker. Er prisforskjellene store e dert grunn til å fatte mistanke. Sjekk også nettbutikkens nettadresse, i url-feltet. Useriøse butikker kan gjerne ha spesielle nettadresser, og ifølge Forbrukertilsynet er det ikke uvanlig at useriøse nettbutikker benytter seg av et kjent merkenavn og «billig» eller «salg».

Søk etter vitnesbyrd. Det er lurt å søke på nett etter andres erfaringer med nettbutikken du vurdere å handle fra. Du bør imidlertid være oppmerksom på at enkelte svindlere ha begynt å legge ut falske vitnesbyrd av positiv karakter, så la ikke dette være det eneste du foretar deg for å sjekke butikkens troverdighet.

Sjekk Forbrukertilsynets liste over useriøse nettbutikker. På Forbrukertilsynets nettsider finnes en liste over useriøse nettbutikker. Det er viktig å være klar over at denne listen er langt fra komplett.

Betal med kredittkort på nett. Dersom du er blitt utsatt for svindel kan du har rett til å få refundert pengene dine dersom du har kjøpt varen med kort.

Selv om du har like gode rettigheter dersom du bruker et vanlig Visa kort, anbefaler jeg ofte å handle med kredittkortet på nett. Rett og slett fordi da får ikke potensielle svindlere direkte tilgang til den vanlige kontoen din dersom du blir svindlet.

Det aller viktigste er derimot å ikke betale for en vare ved å overføre penger til en konto. Da har du ingen reklamasjonsrett.

Kontakt nettbutikk og banken. Mistenker du at du er blitt utsatt for svindel er det viktig å ta kontakt både med nettbutikken og banken din. Foruten at du kan ha rett til å få refundert pengene dine, kan banke også gi deg råd om du burde sperre kort eller foreta deg andre grep for å sikre deg mot ytterligere svindel.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.