Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

De store ulykker

En Concorde styrter rett etter avgang. Alle om bord omkommer, inklusive mannskapet på ni. Det var noe uvirkelig over meldingen om tragedien.

Det var som om den passet bedre som åpningen på en ny James Bond-film enn på nyhetene. Ingenting skulle liksom kunne gå galt med en Concorde. Akkurat som med «Titanic».

Akkurat hvorfor blir store tragedier store nyhetssaker? Blant journalister regnes det som et banalt spørsmål - men egentlig er det godt.

Satt i perspektiv

For 113 døde i Paris - det tilsvarer omtrent antall trafikkoffer i Norge siden påske. Det er færre enn dem som ble massakrert bare i den lille fjellandsbyen Krusha e Vogel under Kosovo-krigen. Hvis man virkelig skal sette tallet i perspektiv - i Irak skal det nå ha dødd en halv million barn etter at Vesten iverksatte boikotten av landet. Skulle Concorde-tragedien vært like stor, ville en Concorde måtte styrte hver eneste dag 12 år i strekk.

Likevel - Concorde-eksplosjonen var førstenyheten i alle nyhetssendinger også i går.

Ingen nordmenn ble, så vidt vites, rammet. Det er ellers den vanligste grunnen til ekstra stor oppmerksomhet. Her må grunnen til interessen søkes et annet sted.

Som fly er Concorde et mikroskopisk fenomen. Bare to flyselskaper har noen få eksemplarer - det kommer aldri til å bli bygd noen nye - og modellen er allerede over 30 år gammel. Likevel står Concorde i dag fremdeles som et ikon over høyteknologiens muligheter - betalende passasjerer fraktes i over-lydstransport, i hastigheter høyere enn en geværkule.

Slik blir ulykken noe mer enn en ulykke, den blir en advarsel om vårt overmot. Det er historien om Ikaros igjen - eller «Titanic». Concorde-flyet som styrtet, vil finne sin plass blant våre myter.

Heldig og helt

For det andre er ikke Concorde-flyet for hvem som helst. Det er den mest luksuriøse transport for denne klodens rikeste eller mektigste - enten det er en tysk elite på vei til luksuscruise eller statsledere, sport- eller filmstjerner med liten tid. Dette er ulykken der en klasse blir rammet som ikke er vant til å rammes.

Til sist, ulykken ble en historie med en heldig og en helt. Den britiske jenta som rakk å hoppe ut av hotellet der Concorden traff - og piloten som brukte sine siste sekunder på å snu flyet for å redde liv i byen under ham.

«Jeg har et problem. Motor nummer 3 og 4 fungerer ikke. Jeg snur og kommer tilbake.» Det ble pilotens siste ord. Han rakk å snu, men kom aldri tilbake. Selvsagt blir slikt nyheter. For på godt og vondt: Nyheter er ikke statistikk. Det er drama.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media