STEMMEPRAKT: Håkon Kornstad i aksjon på Storyville. I bakgrunnen Per Zanussi, Kornstads gamle medspiller fra salige Wibutee. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADET
STEMMEPRAKT: Håkon Kornstad i aksjon på Storyville. I bakgrunnen Per Zanussi, Kornstads gamle medspiller fra salige Wibutee. FOTO: LARS EIVIND BONES/DAGBLADETVis mer

De to tenorer traff tonen

Kjempesuksess for Håkon Kornstads «tenor battle» i Molde.

KONSERT: MOLDE (Dagbladet): Moldejazz var tidlig ute med å engasjere saksofonist/operasanger Håkon Kornstad og hans «tenor battle» til årets festival, og la etter Kornstads eget ønske konserten til den lille salen Storyville.

Siden da har ryktene om tenorslagets fortreffelighet løpt fortere enn lyden. Torsdag kveld kunne festivalen antakelig ha solgt tre ganger så mange billetter som den hadde anledning til, og de som fikk overvære den høyst originale og morsomme seansen vil nok sørge for at markedsverdien for Kornstads dobbelttenor fortsetter å stige med høy hastighet.

Konseptet er enkelt: Den avanserte jazzsaksofonisten og vordende operasangeren Håkon Kornstad spiller og synger italienske sanger og arier, salvelsesfullt og fint akkompagnert av Sigbjørn Apeland på trøorgel, Per Zanussi på kontrabass og Øyvind Skarsbø på trommer.

På mesterlig og morsomt vis - Kornstads beretning om sin vei til operaen er en verbalperle - føyer Kornstad de to uttrykkene sammen. Ikke ved å jazze opp sangene eller operafisere saksofonspillet i påtakelig grad, men rett og slett ved å spille de fine melodiene med jazzinformert respekt og synge i pakt med tradisjonen - altså med «operastemme» og all den fylde, klang og henvendelse som han - stadig under utdanning - er i besittelse av.

Det er, viste det seg, ikke så rent lite.

Kornstad er ikke Bjørling eller Pavarotti - ennå? - men han er milevis forbi bajastenorstadiet og har med seg en annerledes musikalitet inn i selve formidlingen som iallfall moldejazzpublikumet falt pladask for.

Utenlandske observatører var til stede på konserten, og antakelig tenkte de det samme som meg: Dette tenorslaget kan veldig fort bli veldig internasjonalt og etterspurt.

For makan finnes knapt.