De viktigste endringene er på overflaten i Apples nye mobile operativsystem

Designdrevet evolusjon i iOS 7.

SUKKERTØY: I dag lanseres Apples nye mobile operativsystem, iOS 7. Foto: APPLE
SUKKERTØY: I dag lanseres Apples nye mobile operativsystem, iOS 7. Foto: APPLEVis mer

I dag blir den nye versjonen av Apples mobile operativsystem, iOS 7, tilgjengelig for alle. «Som å få en ny telefon», sa Apple under lanseringen jeg fulgte forrige uke. Men hovedinntrykket er vel snarere et operativsystem med mange små forbedringer, men grunnleggende samme funksjonsmåte som tidligere. Mest har skjedd på det utseendemessige, mindre hva angår basisfunksjonalitet. Under kan du lese min vurdering av en betaversjon av iOS 7, som på alle viktige områder er grunnleggende den samme som produktet du kan laste ned fra i kveld.

APPLES IDENTITET har alltid vært uløselig knyttet til design, og de siste femten åra til Jonathan Ive, sjefsdesigner med ansvar for ikoniske produkter som iMac, MacBook, iPod, iPhone og iPad. Men Apples operativsystemer har til nå ikke vært Ives' ansvar.

Det blir det slutt på med iOS 7, den nye versjonen av selskapets operativsystem for iPhone og iPad.

iOS 7 bærer umiskjennelig preg av Ives designfilosofi. Det skal være enkelt, elegant og funksjonelt. Ting skal ikke gi seg ut for å være noe de ikke er.

Det betyr et kontant farvel til det som til nå har vært et av Apples fremste kjennetegn i programvaredesign, og som jeg av magasinet Wired har lært heter skeuomorfisme, også kalt retroimitasjon: Å etterlikne objekter, materialer og teksturer fra fysiske produkter for å oppnå en dekorativ effekt eller økt gjenkjennelighet.

DERMED er det slutt på det meste av billige 3D-effekter og knapper med imitert metallfinish, bokhyller i «tre», mapper og omslag i «skinn», notatbøker med «papir», spillbordflater i «filt», og så videre.

I iOS 7 er det meste flatt, enkelt, lyst og lett.

STÅR BAK: Det er Apples designsjef, Joanthan Ive, som står bak det nye designet. Foto: AP/Scanpix
STÅR BAK: Det er Apples designsjef, Joanthan Ive, som står bak det nye designet. Foto: AP/Scanpix Vis mer

Sterke, sukkertøyaktige pastellfarger kombineres med rene, hvite flater og diskrete symboler og menyelementer. Det er slutt på graderinger, skygger, refleks-effekter og blanke, skinnende "knapper" med 3D-følelse. En temmelig unyttig tredimensjonal effekt på hjem-skjermen og utstrakt bruk av gjennomskinnelige flater, der et lag med informasjon legger seg over et annet som fortsatt er delvis synlig, er det eneste som er igjen av 3D-preget fra iOS 6. Slanke Helvetiva Neue UltraLight er den dominerende fonten gjennom hele operativsystemet.

Men hvor grunnleggende er egentlig redesignet, og hvor originalt?

Ive fikk raskt kritikk for relativt åpenbart å ha latt seg «inspirere» av konkurrentene Android og Windows Phone 8 på flere punkter, som for eksempel det åpenbart Samsung- og Android-inspirerte kontrollsenteret man drar opp fra bunnen av skjermen. Andre mente at selve designpråket var vulgært og «barnslig», og parodibloggen Jony Ive Redesigns Things ble raskt en netthit.

Selv liker jeg designet ganske godt. Det gamle designets bruk av metaforer fra den fysiske verden fortoner seg plutselig temmelig harry ved siden av det nye. Ive har ryddet opp, strammet inn, og skapt noe som framstår både tidløst og moderne.

Omtrent som en vekkerklokke fra tyske Braun, merket som er et av Ives klareste designforbilder.

NOEN GANGER blir det likevel i enkleste laget. En del av meny- og navigasjonselementene er blitt så diskrete og slanke at de er vanskelig å forholde seg til, enten fordi de er for små eller for tvetydige. Da kommer estetikk i veien for brukervennlighet.

Men man skal ikke tilbringe mye tid med iOS7, som jeg har brukt på en iPad mini de siste ukene, for å oppdage at de viktigste nyhetene er på overflaten. Dette er den største oppdateringen av iOS noensinne, men grunnleggende bruker man iOS 7 nøyaktig som man brukte iOS 6.

KONTROLLSENTER: Et sterkt Android- og Samsung-inspirert kontrollsenter kan hentes opp fra skjermens nederkant, for rask tilgang til en del nøkkelfunksjoner. Her på en iPad mini.
KONTROLLSENTER: Et sterkt Android- og Samsung-inspirert kontrollsenter kan hentes opp fra skjermens nederkant, for rask tilgang til en del nøkkelfunksjoner. Her på en iPad mini. Vis mer

Det finnes nye og smarte funksjoner, som det nye kontrollsenteret med rask tilgang til viktige menyelementer som volum, lysstyrke, flymodus, wi-fi, play/pause og kamerafunksjoner. Men det er altså gammelt nytt om man har brukt en Android-telefon.

Støtte for flere fingergester gjør en del oppgaver enklere, men jeg er usikker på hvor nyttig det er at man kan sveipe horisontalt med fire fingre for å bevege seg mellom programmer. Da er det enklere å dobbelklikke på hjem-knappen og få opp en slags cover flow-visning av aktive programmer. AirDrop, som lar deg dele dokumenter og annet via wi-fi og Bluetooth med folk i nærheten av deg, er sikkert kjekt å ha.

Lista over endringer er lang, men lite oppleves direkte revolusjonerende.

I 2003 sa Steve Jobs dette til New York Times Magazine om design: «Det er ikke bare hva det ser ut som og føles som. Design er hvordan det virker.» Målt etter dette kriteriet, er iOS 7 relativt lite innovativt.

Dermed er det nok heller ikke egnet til å stilne kritikerne som mener det er gått for lang tid siden Apple kom med noe virkelig nytt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Dagbladets papiravis tidligere i sommer.

MINIMALISTISK: Designet av stoppeklokken i iOS7 viser designet på sitt mest minimalistiske.
MINIMALISTISK: Designet av stoppeklokken i iOS7 viser designet på sitt mest minimalistiske. Vis mer