De vil vippe Google av tronen

- Cuil fant ikke navnet mitt, sier Øyvind Solstad.

(Dagbladet.no): I dag åpnet en ny søkemotor på internett: cuil.com.

Søkemotoren er laget av Anna Patterson, en tidligere Google-ansatt, hennes mann Tom Castello og de to tidligere Google-ingeniørene Russell Power og Louis Monier, melder AP.

Gjengen tror de skal klare å stjele markedsandeler fra Google. De mener selv de har bygget opp en mer omfattende og brukervennlig søkemotor.

- Jeg tror den er bedre. Men det er noe brukerne må bestemme, sier Castello til New York Times.

Cuil indekserer over 120 milliarder nettsider, noe Patterson selv tror er tre ganger så mange som Google. Dette er imidlertid umulig å vite for sikkert, ettersom Google sluttet å oppgi antallet nettsider for tre år siden. Den gangen var tallet 8,2 milliarder.

I tillegg mener Cuil-skaperne at søkemotoren deres er mer brukervennlig ved at den deler søkeresultatene inn i kategorier.

- Fant meg ikke

Øyvind Solstad, redaktør for NRKbeta, sier at hans førsteinntrykk av Cuil ikke var det beste.

NY SØKEMOTOR: Søkemotoren Cuil åpnet for brukere i dag. Faksimile: Cuil
NY SØKEMOTOR: Søkemotoren Cuil åpnet for brukere i dag. Faksimile: Cuil Vis mer

- Jeg prøvde å søke på mitt eget navn, men den fant meg ikke. Når jeg bruker Google får jeg i hvert fall opp 50 relevante treff fra blant annet en del sosiale nettsider.

Han sier det er en svakhet at Cuil ikke indekserer slike typer nettsteder når de selv hevder indekseringen er deres styrke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alle skal slå Google, men av det jeg har sett av Cuil til nå, er jeg ikke spesielt imponert. Men det kan jo være at den foreløpig ikke har skrudd på alle nettstedene den indekserer, sier Solstad.

- Et friskt pust

Gisle Hannemyr, forsker ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, sier til Dagbladet.no at det er uinteressant at Cuil indekserer tre ganger så mange nettsider som Google. Det er imidlertid tre ting som gjør Cuil til en interessant søkemotor i forhold til andre utfordrere.

- For det første har Cuil et helt annet brukergrensesnitt enn andre søkemotorer. Den likner mer på en nettavis, og har ikke den samme, kjedelige tabuleringen som Google har. Slik sett er den et friskt pust i forhold til måter å presentere resultatene på, sier han.

- For det andre er staben interessant. De er en gjeng med talenter, noe som kan skape konkurransefordeler, fortsetter Hannemyr.

Det siste punktet er søkemotorens retningslinjer for personvern.

De vil vippe Google av tronen

- De påstår selv at de ikke tar vare på privat informasjon om brukerne, slik Google gjør. Det kan bety ganske mye for enkelte brukere, sier Hannemyr.

Merkevare

Likevel tror Hannemyr det vil bli vanskelig å slå Google.

- Mange har forsøkt å utfordre Google. Jeg tror det skal mer til enn å lage en bedre søkemotor. Google har et kjempeforsprang ved at de har en formidabel merkevare.

Han legger til at det ikke nødvendigvis bare trenger å være plass til én søkemotor på markedet.

- Det kan godt være at det er plass til flere søkemotorer. Men det skal godt gjøre å vippe Google av tronen, sier Hannemyr.

- En fordel

Google ønsker nykommeren velkommen, og er ikke redde for at konkurrenten vil stjele markedsandeler fra dem.

- Å ha gode konkurrenter er en stor fordel for oss og alle andre søkemotorer. Det gjør at vi arbeider hardere, og til slutt vil det være en fordel for brukerne, sier talsmann Katie Watson i Google til AP.

Nå har heller ikke konkurranse vært noe stort problem for Google tidligere. Microsoft og Yahoo har investert millioner av dollar i søkemotorer som skulle stjele markedsandeler fra Google. Uten hell. I mai hadde Google 62 prosents markedsandel for søkemotorer i USA, Yahoo hadde 21 prosent og Microsoft hadde 8,5 prosent, ifølge comScore.

- Google har blitt et synonym for internettsøk, så det spiller kanskje ingen rolle hvor gode Cuil eller andre utfordrere er, sier analytiker Allen Weiner i Garther til AP.

- Søking har blitt et marked for merkevarebygging. Jeg tviler på at Cuil vil holde noen i Google våkne om natten, fortsetter han.

FINT BRUKERGRENSESNITT: Gisle Hannemyr mener kategoriseringen kan gi Cuil en konkurransefordel.
- FANT IKKE NAVNET MITT: Øyvind Solstad er skuffet over Cuil.