Debatten om filmen «Fem løgner»:

«Når man bruker 14 mill på å lage en film som tydeligvis er for «bra» for sitt publikum, kan man vel spørre seg hvem som er idiot? Og regissøren stiller seg vel heller ikke i et bedre lys med å gå ut med en offentlig furting som selv Carl I. Hagen kunne misunt ham. På toppen av det hele gjør han en hver potensiell publikummer fiendtlig innstilt til hans framtidige filmer.

Roger P.

«Har ikke sett den nevnte filmen, men støtter regissøren fullt ut. Det må kunne gå an å påpeke den vanlige nordmanns fravær av et substansielt kulturelt sjelsliv uten at det automatisk kvalifiserer som «kulturelitisme». Det kan være liten tvil om at det kulturelle forfallet som har pågått i vår befolkning de siste 50 årene har vært enorm, i spann med at kultur-Norge gradvis har blitt mer og mer spist opp av kommersielle krefter. Regissøren forstår naturligvis utmerket godt hva det innebærer å komme med slike uttalelser. Personlig synes jeg det er godt at noen tør å være litt friske i sine uttalelser om realitetene til norsk kulturliv.

Fredrik

«Jeg får lyst til å skrive noen ord etter å ha observert regissøren i aksjon både før og etter premiere av filmen. Jeg må si at jeg tolker denne formen for markedsføring som ett bevisst, men feilslått mediestunt. Det er vel liten tvil om at denne mannen har mye på hjertet, men at presentasjonsform dør fullstendig når regissøren går ut og sier at verden ikke forstår han. Dette gir selvfølgelig en viss tid i rampelyset, men spørsmålet er vel til hvilken pris? Kunsten skal kommunisere med sitt publikum. Den som ikke mestrer denne kommunikasjonen kan definitivt ikke hevde seg som kunstner.

Anders

«I Norge gjør artister som DDE, Sputnik, Cowboy Laila og andre det stort. Flinke musikere som produserer mer avansert musikk selger på langt nær så mye. I Norge ser vi på IDOL, Dansefeber, Hotell Cæsar, Karl & Co og andre lavkulturelle serier. Å lage et mesterverk av en film fungerer ikke, den vil ikke bli sett. Du må senke listen for å nå det Norske publikum.

Johny