<b>- OBJEKTIVISERING:</b> Nikab er i en helt annen kategori enn hijab, skriver artikkelforfatteren. Foto: ARS / Lise Åserud / NTB scanpix
- OBJEKTIVISERING: Nikab er i en helt annen kategori enn hijab, skriver artikkelforfatteren. Foto: ARS / Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Nikab-debatten:

Debatten om nikab har blitt en av de mest nedslående jeg kan huske

Jeg er overrasket over hvor mange som i varierende grad forsvarer bruk av nikab.

Meninger

Det er uvant for meg å se at jeg er så uenig med nokså mange jeg ellers normalt er enig med, men slike uenigheter får vi tåle. Jeg må si at jeg er ganske overrasket over hvor mange som i varierende grad forsvarer bruk av nikab, og hvordan en del henter argumenter fra kvinnekampen, som en kvinnes rett til å velge. En kvinnes rett til å velge å gjemmes bort, dekkes til, usynliggjøres?

I de land i verden hvor nikab faktisk er utbredt, er dette sjelden et valg i det hele tatt. Tvert om er nikaben der forbundet med sterke begrensninger i kvinners mest grunnleggende rettigheter.

Hvis nikaben ikke er forbundet med kvinneundertrykkelse, er ingenting det. Kampen som noen nå fører for niqab i Norge, kan ikke bare framstå som en håndsrekning til reaksjonære krefter her til lands. Den står også i et anstrengt forhold til de undertrykte kvinnene som er tvunget til å iføre seg nikab i andre land.

I den grad nikaben har hatt noe vekstpotensiale i Norge, har det også her vært i reaksjonære miljøer, på fløyen med Islam Net og Profetens Ummah. Nikaben er ikke bare enda et tøystykke. Den representerer en ekstrem objektivisering av kvinnen, og er nært forbundet med reaksjonære verdier.

Det plasserer nikaben i en helt annen kategori enn hijab, som er en langt mer nøytral form for bekledning og som primært signaliserer religiøs tro. Retten til å bære hijab er og bør være beskyttet under norsk lov. Mitt syn er stadig at den også burde være tillatt som del av uniformer. Men jeg mener altså at nikab er i en helt annen kategori. Nikab bør ikke forbys, men den bør heller ikke fremmes, og den bør møte motstand.

Det er nedslående at nikaben har blitt den nye kamplinjen. Det er en kamplinje som først og fremst er god for reaksjonære krefter.

Når noen faktisk også ser ut til å mene at motstand mot nikab skyldes fremmedfrykt, fordommer og diskriminering, representerer det en uthuling av viktige begreper som det er riktig å reagere på.