Det er uvant for meg å se at jeg er så uenig med nokså mange jeg ellers normalt er enig med, men slike uenigheter får vi tåle. Jeg må si at jeg er ganske overrasket over hvor mange som i varierende grad forsvarer bruk av nikab, og hvordan en del henter argumenter fra kvinnekampen, som en kvinnes rett til å velge. En kvinnes rett til å velge å gjemmes bort, dekkes til, usynliggjøres?
I de land i verden hvor nikab faktisk er utbredt, er dette sjelden et valg i det hele tatt. Tvert om er nikaben der forbundet med sterke begrensninger i kvinners mest grunnleggende rettigheter.
Hvis nikaben ikke er forbundet med kvinneundertrykkelse, er ingenting det. Kampen som noen nå fører for niqab i Norge, kan ikke bare framstå som en håndsrekning til reaksjonære krefter her til lands. Den står også i et anstrengt forhold til de undertrykte kvinnene som er tvunget til å iføre seg nikab i andre land.
I den grad nikaben har hatt noe vekstpotensiale i Norge, har det også her vært i reaksjonære miljøer, på fløyen med Islam Net og Profetens Ummah. Nikaben er ikke bare enda et tøystykke. Den representerer en ekstrem objektivisering av kvinnen, og er nært forbundet med reaksjonære verdier.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger