Debutant på 80 år

- Nå føles det riktig tid for meg å stille ut. Jeg er vel litt sein i utviklingen, sier Gerd Arnesen.

I går åpnet hun sin første separatutstilling som maler i Oslo, men så går det slag i slag. Tre utstillinger innen høsten setter inn. Hun sitter vever og gråhåret, med et ungdommelig ansikt, blant egne malerier og grafikk i Galleri OBK i Oslo. Om hun har ventet lenge med debuten, så skorter det ikke på kunnskapene. Hun begynte allerede som ung kvinne å utdanne seg til kunstner. Blant annet på Statens Håndverks og kunstindustriskole. Men så skjedde det som gjerne hender unge kvinner.

Full frihet

- Hjem, mann og barn. Da er man opptatt.Men da jeg ble aleine for 15 år siden, tok jeg fram det jeg egentlig er interessert i. Nå føler jeg en veldig stor frihet. Jeg er hersker over egen tid, over eget liv og er veldig privilegert som har helse og muligheter til å stå på atelieret å male. Og jeg er heldig som kan reise så mye. Det er ikke noe problem så lenge man vet å passe på pengene sine, sier Arnesen.

Og å reise gjør hun til gagns. Flere uker i slengen run dt i Europa for å se og oppleve kunst, bli inspirert og reise hjem med nye impulser og blanke lerreter.

- Jeg er mye i Salzburg, London, Berlin og Hamburg, på Documenta i Kassel og Venezia-biennalen. Ute i Europa bygger de store kunsthaller for å vise moderne kunst. Jeg er opptatt av det 20. århundrets kunst, sier hun.

Fryktløs maler

Hvorfor drøyde hun så lenge før hun klemte til med utstilling?

- Jeg har stilt ut grafikk før, men dette er første gang i et juryert galleri. Grunnen er at jeg er veldig godt fornøyd med denne serien. Egentlig er jeg mer glad i å male og lage grafikk enn å stille ut arbeidene mine. Nå er jeg så trygg og står så godt. Jeg slipper å tenke at «kanskje er ikke dette bra nok». Jeg vet jeg ikke dummer meg ut.

- Men nå har du tre utstillinger på gang samtidig.

- Ja, da det løsnet, så kom det et skred. Jeg er nok ganske selvkritisk. Jeg kan sette ifra meg et bra bilde og gå løs på et nytt. Jeg maler over bilder jeg ikke er helt fornøyd med. Ingen er mer kritisk enn kunstneren sjøl.

Talende flater

Malerisk er hun litt i slekt med Mark Rothko, Anselm Kiefer, Kitaj og andre giganter.

- Det er malere jeg beundrer! Og Sigmar Polke, Lucien Freud, Damien Hirst og Robert Rauschenberg, men jeg har vært igjennom det klassiske, naturalistiske maleriet også. Det er når jeg står og arbeider, får fargene til å gløde og spille, når nyansene i det røde og vaiasjonene i det svarte kommer fram, når bildet lever og lerretet snakker til meg, at livet er som finest. Klarer jeg å skape noe som blir levende for tilskueren også, er det fantastisk, sier Arnesen.

10. januar åpner utstillingen i Galeri Norske Grafikere i Oslo og til høsten bærer det til Fredrikstad Kunstforening. Men først oppfylles drømmen om separatutstilling midt i Oslo sentrum, ved Domkirken.

- Det er aldri for seint å realisere drømmer. Men jeg anbefaler ingen å vente så lenge som jeg gjorde. Hadd e jeg hatt muligheten, ville jeg klemt til mye før.

BEREIST: Årlig reiser Gerd Arnesen til Akademie Salzburg for å utdanne seg videre som kunstner og for å se moderne kunst Europa rundt. - Det er aldri for seint å realisere drømmene sine, men jeg anbefaler ingen å vente så lenge som jeg gjorde, sier hun.
<B>FLATER: - Jeg maler strengt. Det er streken og formen som opptar meg. Jeg kan leke meg med farger, søke de utallig nyansene, og når jeg får lerretene til å snakke til meg, og jeg snakker med lerretene, da er livet veldig flott, sier Gerd Arnesen.