Debutantene kommer

Norsk musikk sliter på hjemmebane. Men de store plateselskapene er på offensiven, og akter å få norsk musikk på kartet ved å lansere en rekke nye, norske artister.

Ikke på flere år har de store plateselskapene knyttet til seg så mange debutanter som i det siste halvåret.

Plategiganten EMI har gjennomgått en revolusjon. Selskapets nye regime har kuttet båndene til popdivaer som Trine Rein og Mette Hartmann. Nå satser de på unge, egenrådige talenter som Vidar Vang, Floora og Kaada.

Også Warner, Sony Music og Universal møter publikums skepsis til norsk musikk ved å satse på nytt talent.

Generasjonsskifte

I mai hadde norsk musikk en andel på bare 13 prosent av det totale platesalget her til lands. Tallmaterialet som ble trykt i Dagbladet i går, viste at Norge er et av de landene i Europa hvor det selges minst egenprodusert musikk.

Og det er debutantene som har det aller tøffest. Av vårens nykommere er det bare TV3-produktet Cape, radiofavorittene Zuma og danceduoen Ice som har solgt over 10000 eksemplarer.

- Men å stikke hodet i sanden er ikke noe alternativ. Tvert imot, sier Per Østmark, norsksjef i Sony Music. Etter en passiv periode, satser nå selskapet friskt med debutanter som Erik Faber (23), tenåringsjentene i Spin-Up og det norskspråklige rockebandet Dosertanker.

- Vi opplever et generasjonsskifte i norsk musikk. Det er ikke lenger noen selvfølge at DumDum Boys kommer med noe nytt album. Derfor er det viktig å få fram nye artister, sier Østmark.

Radikal direktør

Den nye læresetningen i EMI, selskapet som inntil nylig var kjent for bimbopop og avdankede stjerner, lyder som følger:

- Den eneste måten å oppdage morgendagens artister på, er å gå til undergrunnen. Det er der alt starter.

Nils Heldal er mannen bak dette nye musikkideologiske utsagnet. NRK Petres avgåtte sjef er EMIs nye radikale direktør. Allerede etter to uker i jobben kan han vise til seks debutanter i stallen.

Skjønt, Heldal har ikke signet noen av dem. Det har Gry Zakariassen, den hjemlige platebransjens første kvinnelige norsksjef. EMIs nye norskstall lyder navn som Busta Ofte, Corvine, Kaada, Odd, Floora og Vidar Vang. Seks debutanter i stallen til et multinasjonalt selskap, er nærmest historisk i norsk sammenheng.

- Artistene representerer et generasjonsskifte i norsk musikk. Vi ønsker å representerer den nye tida, sier Zakariassen.

- Den nye tida?

- I Norge har det vært en eksplosjon av nye talenter de siste par årene, både på klubbscenen og i rocken. Alle de nye artistene som har fått kontrakt hos oss, er en materialisering av denne utviklingen, sier Zakariassen.

Gubbeselskapet

EMI har lenge vært selve gubbeselskapet blant de multinasjonale selskapene. Nå har selskapet formulert hva som er deres nye kapital: talent.

- Fra Mette Hartmann til Vidar Vang. Det er en lang vei, Heldal?

- Ja, det er det. Men det er langsiktig tanke som ligger bak. Vi vil være et selskap som spiller med hjertet og som gir ut ekte artister.

- Men det er en grusom verden der ute for norske artister?

- Ja, og slik sett vet vi at vi vil bidra til en bedre verden ved å satse på unge talenter. Vi flesker til i en vanskelig periode. At signeringspolitikken vår er alt annet enn safe, er jeg stolt av, sier Heldal.