Debutantskjebnene er et bransjeproblem

- Markedet for norsk skjønnlitteratur er mikroskopisk, og de fleste bøker når knapt ut til noen lesere, skriver Jørgen Moltubak.

NÅR IKKE LESERNE: - Trekker man fra de 1500 bøkene som er offentlig innkjøpt og et «markedsføringstiltak» fra forlagene, sitter man igjen med et salg på et par hundre, skriver innleggsforfatteren. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
NÅR IKKE LESERNE: - Trekker man fra de 1500 bøkene som er offentlig innkjøpt og et «markedsføringstiltak» fra forlagene, sitter man igjen med et salg på et par hundre, skriver innleggsforfatteren. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Debatten i Dagbladet før jul peker på viktige utfordringer i bokbransjen. Problemene stikker imidlertid mye dypere enn enkeltforlags salgsstrategier for skjønnlitterære debutanter. De siste dagenes oppslag om e-boksatsingen «Bokskya» og forslag om eierskapsbegrensninger peker også på strukturelle problemer i bransjen. Hvor lenge skal vi akseptere at det aller meste av norsk skjønnlitteratur aldri når fram til sine lesere og at litteraturpolitikken i beste fall kan karakteriseres som søvndyssende?

Tiger Gartes kronikk i Dagbladet 13.12., og debatten som har fulgt, peker på symptomer om at noe er galt i bokbransjen, men komplikasjonene er større og dypere enn det som til nå har kommet fram. Bransjeproblemet kan belyses med offentlig tilgjengelig statistikk fra bransjens egne organisasjoner. Her kommer det fram at det totale markedet for omsetning av norsk skjønnlitteratur for voksne (unntatt serielitteratur og underholdningslitteratur ) i 2010 var på 254 800 000 kr.

Den totale omsetningen av all norsk skjønnlitteratur er altså på størrelse med omsetningen hos f. eks. min nærliggende REMA 1000-butikk. Én butikk, altså. Fra samme statistikk kan vi se at det totale antallet solgte eksemplarer på landsbasis er 1 074 762, og at det var 2061 titler i omløp. Dette gir et gjennomsnittlig salgstall på 521 521 solgte bøker pr. utgivelse. Da iberegnet bestselgere som Nesbø og Ragde som trekker snittet opp. Disse tallene refereres svært sjelden. Ut fra bransjens egne tall kan man slå fast følgende: Markedet for norsk skjønnlitteratur er mikroskopisk, og de fleste bøker når knapt ut til noen lesere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer