Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

deepikas verden

Björks lille, bebrillede produsent. En dristig musikkvideo fra 1996. En død manager. Advokatfirmaet til Bruce Springsteen. Og millioner av kroner. Deepika (25) er endelig klar med ny plate. Og forteller hele historien sin til Dagbladet FREDAG.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SJU ÅR HAR GÅTT

siden hun flyttet til London for å bli superstjerne. Seks år siden hun snakket med en norsk journalist. Men nå, endelig, skal Deepika åpne kjeften igjen. Vi er på elegante Landmark Hotel i London. Deepika sitter henslengt i en sofa, med store ringer i øra og et vakkert ansikt. Hun skal fortelle om sitt nye album. Om TLC, Neptunes og en rapper som heter Bone Crusher. Om superkontrakten, millionene, manageren til Prince.

Sju år er lang tid.

- Haha. Hvor skal jeg begynne? Manageren til Moby har ringt meg!

VÅREN 1996 VAR

Deepika Norges heteste artist. Hun var den første popstjernen med invandrerbakgrunn. Avisene var over seg. Hun skulle bli superstjerne, hun var en rollemodell og hun var hovedsatsingen til plateselskapet BMG. Kritikerne var ekstatiske. Terningene landet stort sett med fem-seks prikker opp. Publikum var mer skeptiske. Fattige 3000 dristet seg til å kjøpe blandingen av klassisk indisk/pakistansk musikk og vestlig popmusikk. Så kom musikkvideoen «History», hvor Deepika viste den nakne ryggen sin og hisset på seg deler av det pakistanske miljøet i Oslo. Deepika fylte penger fra radiospilling i lommene og flyttet til London. «Truet ut fra Norge», skrev VG over hele forsida - og fortalte at Deepika fryktet for sin egen sikkerhet. Sju år seinere sier Deepika at det først og fremst var for å forfølge sine egne drømmer at hun forlot hjemlandet.

Det er bare måneder til det nye albumet hennes er ferdig. Første singel er allerede plukket ut. «I Saw You» kommer i norske platebutikker i slutten av september. I England og USA er flere av de store plateselskapene i forhandlinger om plateutgivelse.

DEEPIKA THATHAAL

tar en slurk av colaen og spoler tida tilbake. Til april 1996 - da hun ankom London på enveisbillett og vandret rundt i gatene uten å kjenne noen. Hun kjente ikke Darin Pringle, stjerneprodusenten. Ikke Richard Grabel, stjerneadvokaten. Og i hvert fall ikke Steven Fargnoli, stjernemanageren. Deepika fortsetter å spole bakover. Så stopper hun, på 8. oktober 1995. Hun er med noen ansatte i norske BMG backstage på Björks konsert i Oslo. Der møter hun en av Björks produsenter, den lille bebrillede engelskmannen Guy Sigsworth.

- Jeg fortalte hva jeg drev med, hvilke sangere jeg hadde trent under i India og Pakistan, og at jeg skulle flytte til England om noen måneder.

Sigsworth ga telefonnummeret sitt til Deepika. Kanskje de kunne gjøre noe sammen?

NOEN MÅNEDER

seinere var Deepika bosatt i et av Londons verste områder - på en liten, trist hybel. Men hun blir ikke lenge.

- Jeg flytta rundt, jeg syntes det var den beste måten å bli kjent med byen på. Jeg har bodd i Notting Hill, Brixton, Tottenham, Docklands - overalt.

Underveis hadde hun via sin tidligere manager, nåværende Virgin-sjef Per Eirik Johansen, fått kontakt med den engelske manageren Tim Prior. Uten at det var til noe særlig hjelp.

- Ingenting skjedde. Han gjorde alltid et eller annet, men han gjorde ingenting. Han er glad i å feriere. «Om to måneder», sa han hele tida.

Deepika var oppgitt. Hun rotet fram visittkortet til den hyggelige produsenten hun hadde møtt backstage et drøyt år tidligere.

- Guy Sigsworth inviterte meg opp til studioet sitt, og jeg sang på noen greier.

På den tida var Sigsworth med i en lovende gruppe med kontrakt på engelske Warner. Ikke lenge etter møtet i studio skulle gruppa ha releaseparty med hele Warner-systemet og en haug pressefolk i salen. Nå spurte Guy om Deepika ville gjøre en sang midtveis i deres konsert.

- JEG GIKK PÅ

15 minutter inn i pausa. Men da jeg startet å synge, kom alle tilbake.

Dagen etter tikket det inn en faks på manager Tim Priors kontor. Det var en kontrakt underskrevet av Rob Dickens, øverste sjef for plateselskapet Warner i England. Han som hadde signet Madonna, Rod Stewart, Prince og Cher. Nå ville han signe Deepika.

- Til og med i dag, når jeg ser på kontrakten, så er den utrolig bra. Utrolig bra, sier Deepika.

Rob Dickens hadde sett etter en artist som Deepika. Han hadde allerede arbeidet med et par andre jenter, men han forklarte Deepika at han i så fall hadde måttet forme dem «til noe hun allerede var».

- Han ville ikke sløse bort penga på de andre. Han ville heller bruke dem på meg. Jeg var veldig heldig. Jeg fikk så mye penger at jeg har overlevd i London i sju år. Jeg har aldri hatt en normal jobb. Jeg har kjøpt meg leilighet, og jeg har råd til å reise hvor jeg vil. Men nå er penga snart slutt.

ENDELIG HADDE DET LØSNA

for Deepika. Hun hadde fått utdelt et millionbudsjett til å lage plata og millionbeløp i forskudd. Hun hadde fått manager og platekontrakt. Nå skulle gjennombruddet komme.

- Men Tim Prior gjorde ikke jobben sin. «Om to måneder», begynte han igjen å si. Alle folka jeg endte opp med å jobbe med, hadde jeg funnet sjøl. Jeg ringte rundt og sa «hei jeg har kontrakt, jeg kan betale dere penger.»

- Etter ett og et halvt år sa jeg til Tim: «åkej, du må gå». Men siden jeg hadde kontrakt, var det litt vanskelig å komme seg ut. Jeg hadde heldigvis fått meg veldig, veldig god advokat, så det gikk på et vis. Tim ble sparka, og jeg begynte å lete etter ny manager.

Hun møtte flere hun likte godt, men Tåsenjenta hadde sett seg ut managerkjempen Steven Fargnoli. Han som hadde tatt Prince til topps på åttitallet, og som nå hadde både World Party og Sinead O\'Connor i stallen. Men Fargnoli var ikke interessert. Hadde ikke tid. Han hadde allerede takket nei til Eric Clapton og Cidny Lauper. Men Deepika ga seg ikke, hun fikk Warnersjef Dickens til å trygle: «Møt henne i ti minutter, så kan du selv be henne gå og henge seg hvis du ikke er interessert».

ETTER TI MINUTTER

reiste Steve Fargnoli seg: «Shake my hand. I want to do business with you. I\'ll make time».

- Fra dagen han kom ombord i begynnelsen av 1999, begynte ting faktisk å skje. Han sendte meg til Atlanta. Jeg gjorde halve skiva i USA og halve i England. Endelig hadde vi nok tid og folk til å lage den skiva jeg ville.

Så fikk Warnersjef Rob Dickens sparken.

- Det var egentlig ikke noe problem, Dickens overlot ansvaret for meg til nestsjefen i Warner, og vi fortsatte som før.

Men sommeren 2000, etter at norske medier gledesstrålende hadde meldt at nå, , kom endelig den internasjonale lanseringen, var det over for Deepika.

- Jeg var på vei til Los Angeles for å spille inn musikkvideo da jeg fikk en telefon. Hun sa at alle som hadde jobbet under Rob Dickens skulle ut - også en del av artistene. Deriblant meg.

Men aldri så galt at det ikke var godt for noe. Nok en gang rullet pengene inn på Deepikas konto. Med hjelp fra manager Fargnoli fikk hun klekkelig betalt for å kansellere kontrakten.

SÅ BLE STEVEN FARGNOLI SYK.

Han hadde fått kreft i 1999 like etter at han signet Deepika. Den første operasjonen gikk bra, men så kom kreften tilbake.

- Han skaffet seg verdens beste lege, legen til Reagon eller noe sånt, og en stund gikk det bra. Han la på seg igjen. Men så kom sykdommen tilbake. Han døde 13.september 2001, 52 år gammel. Han var en utrolig bra fyr.

Deepika tok en pause fra alt.

- Å miste Steven er det største tapet jeg har måttet gå gjennom. Jeg vurderte å slutte med musikk, sier hun.

Men i begynnelsen av 2002 hadde hun lagt det gamle albumet bak seg og satset seriøst mot å gi ut et helt nytt album. Nå jobber hun sammen med lydteknikeren og produsenten Darin Pringle. Han har tidligere vært i studio med Madonna og Destiny\'s Child. Pringle ble kjent med Deepika under arbeidet med Warner-albumet. I USA er det advokaten Richard Grabel i det New York-baserte firmaet Grubman, Indursky & Schindler som håndterer karrieren hennes. Advokatfirmaet har store navn som Whitney Houston og Bruce Springsteen som kunder. Både Pringle og Grabel satser, sammen med en av bakmennene til Paula Abdul millionbeløp på Deepika gjennom selskapet Brainwash Production. I den norske platebransjen tar mange dette som et tegn på at gjennombruddet virkelig kan komme denne gangen. Det er ikke ofte krediterte produsenter og advokater satser egne penger på usigna artister. Det uttalte målet er å selge skiver i milliontall. Og når Deepika søndag begynner innspillingen av musikkvideoen til førstesingelen «I Saw You» i Los Angeles, er det Brainwash som betaler. Regissør John Lindauer har tidligere laget reklamefilmer for Range Rover og musikkvideoer for Weezer, og etter Deepika-innspillingen skal han jobbe med superstjernerapperen Nelly.

Det siste året har det meste falt på plass for Deepika, og det er flere enn hun selv som tror hun kan bli the next big thing . Chris Smith Management, som håndterer karrieren til blant annet Nelly Furtado, har tatt kontakt. Det samme har Nettwerk management - som har ansvaret for Coldplay, Avril Lavigne og Sum 41. Managementet til Ricky Martin vil ha Deepika i stallen. I tillegg har hun fått henvendelser om å synge på de nye skivene til Moby, System of a Down, Sian Supa Crew og Brian West.

I SLUTTEN AV SEPTEMBER

kommer endelig første smakebit på det nye albumet. Rapperen Bone Crusher, som toppet Billboards r\'n\'b-liste tidligere i år, skal være med på førstesingelen «I Saw You». Den kommer først ut i Norge. Resten av Europa og USA står for tur etter årsskiftet. Kanskje blir også en av jentene fra TLC med på skiva. uansett skal Deepika skal ta over verden under sitt nye artistnavn Deeyah.

- Jeg skal konkurrere med de største amerikanske stjernene: Pink, Shakira, J.Lo. Jeg skal bli like stor.

Deepikas, eh, unnskyld, Deeyahs singel «I Saw You» kommer altså i september.

{$4028} {$4028}

Deepika er tilbake: Deepika er blitt til Deeyah, og skal erobre verden med nyinnspilt popmusikk. Hun har også fått tilbud om å gjøre modelljobber. -Jeg ble bedt om å gjøre noen hårgreier for Vogue, og et eller annet for Elle, og noe for et undertøysmerke. Men jeg gadd ikke. Jeg liker ikke å holde kjeft og bare smile, sier Deepika.
ETTERTRAKTET: For et halvt år siden takket Deepika nei til hovedrollen i Andrew Lloyd Webbers «Bombay Dreams» i London. - De lovet meg 5000 pund i uka og berømmelse. Men jeg liker ikke musikaler - og jeg likte ikke folka. De var utrolig hovne og pompøse.
YNGRE UTGAVE: Deepika var BMGs storsatsning i 1996. Men Deepikas miks av pakistanske og indiske rytmer blandet med vestlig musikk, fristet bare 3000 platekjøpere.