Definitivt dumt

Dumme samleplater er vi vant til. Klar for fordummende samleplater? Ta imot «Defintive Women» og «Reklame Klassikere».

Definitivt dumt eller genialt?

  •  Med få unntak er kunstformen musikk 100% synonymt med business hos de store selskapene. Men samleplaten EVA Records «Defintive Women» må likevel være en av de dummeste samleplater på denne siden av år 2000. Hvorfor? Holder det å spørre hvor det blir av «Definitive Men»? En plate EVA Records neppe tør å gi ut.
  •  Skal du være en Definitve Women må du altså synge pent, smile pent, vise litt kløft og helst ikke komme med noen kontroversielle uttalelser. Eller gjøre som Donna Lewis bidrag så passende oppfordrer: «Love Him». Hvilken definitiv og moderne kvinne!
  •   Like stygg er PolyGrams siste og skammelige melkeprodukt «Reklame Klassikere». Akkurat hva «klassikere» betyr i denne sammenhengen kommer ikke så tydelig frem på cd'en.

Skal intetsigende syngedamer som Cher, Jennifer Brown, Sarah Brightman, Edyta Gorniak, Jennifer Paige og Trine Rein representere det samlede musikalske talentet til over halvparten av jordens befolkning? Tanken er tragisk, for det eneste «Definitive Women» gjør er å underbygge myten om at rock er gutteting.

Hvem bryr seg lenger om artisten er kvinnelig eller ikke. Beth Orton, Natacha Atlas, PJ Harvey, Courtney Love, Dot Allison, Lauryn Hill, Alanis Morisette - er det kjønnet eller det musikalske talentet vi er interessert i? Jepp, så dum er altså «Defintive Women».

Produktet består av mer eller mindre kjente låter som er brukt i mer eller mindre fantasiløse reklamefilmer.

PolyGram er frekke nok til å utelate artistnavnene i sin tv-reklame _ og på selve omslaget. Burt Bacharach og Hal David-klassikeren «Walk On By» kan tolkes dithen at den er komponert av Soho (en sjokolade!), «Summer Samba» synges kanskje av nudelgründeren Mr. Lee, mens George Baker Selections «Little Green Bag» spilles av Pizza Grandiosa. Båkpå CDen står de egentlige og - sikkert for plateselskapet - ubetydelige artist og komponistnavnene. Med liten skrift.

Musikk gjort om til et varemerke. Dette er tydeligvis bare begynnelsen.