Deilig dagen derpå

HAUGESUND (Dagbladet): Javel, så ble det litt for mye god drikke og bare to timers søvn i natt. Men hva gjør vel det når man våkner opp til terningkast fem?

- Bare deilig. Alt er bare deilig, sier Nils Gaup og Sigve Endresen, mennene bak «Misery Harbour».

Og de innrømmer så gjerne at dagene før premieren har vært et nerveslitende helvete.

- Nervøs, ja. Jeg klarer ikke å slappe av. Avisene kan drepe en film, sier Gaup.

-Kritikkene avgjør hvordan du skal fortsette å jobbe, i oppover- eller nedoverbakke. Da er det ikke rart at du føler deg redd og sårbar, sier Endresen.

- Og det blir ikke bedre med kronprinsen og statsministeren til stede på premieren. Faller du etter en slik premiere, da faller du langt, sier Gaup.

Oppreist

- Det er bare deilig. Jeg har jobbet med denne filmen siden 1991, og da er tanken på at den ikke skal bli likt, ganske fæl. Vi har gjort vårt beste, men hva som skjer inne i hodet på dem som ser den, hvordan de dikter videre, det kan vi ikke kontrollere, sier Endresen.

For regissør Gaup har nervøsiteten knyttet seg til om filmen ville bli forstått riktig.

Ikke action

- Det er jo ikke noen actionfilm, mye av handlingen er indre bilder - hvordan hovedpersonen Espen Arnakke ser for seg at hendelsene har vært. Jeg fryktet at rollefiguren Eva, som Arnakke blir forelsket i, ikke var godt nok utviklet. At man ikke forsto at Eva ikke var et menneske, men Arnakkes forestilling om en kvinne, sier Gaup.

Espen Arnakke er forfatteren Aksel Sandmoses romanfigur og alter ego; han brøt ut fra barndomsbyen Jante til et liv som sjømann og forfatter. «Misery Harbour» handler om Arnakkes kamp for anerkjennelse, for sin troverdighet og for å skrive en roman om et påstått drap han begikk på Newfoundland.

STRÅLER: Regissør Nils Gaup (t.v.) og manusforfatter og produsent Sigve Endresen sprudler over gode kritikker av filmen «Misery Harbour».