Deler ut ulovlig filmpris

Kortfilmfestivalen i Grimstad bryter loven ved å dele ut en filmpris sponset av et whiskey-merke.

I forrige uke delte juryen i Kortfilmfestivalen i Grimstad ut Jameson-prisen til filmskaperen Pjotr Sapegin og kortfilmen «Gjennom mine tykke briller». Prisen er på 6000 euro, rundt 50 000 norske kroner.

Men nå kan det bli en slutt på prisutdelingen, ettersom sponsoren Jameson er et irsk whiskey-merke som selger godt på polet. Det liker alkohollovens voktere dårlig.

Ut i verden

Ved å vinne prisen sikrer filmskaperen seg distribusjon av vinnerfilmen i flere europeiske land og den blir vist på flere internasjonale festivaler. Dette har en enorm markedsverdi og ansees av kortfilmfestivalledelsen og prisvinneren som viktigere enn de 50 000 kronene som følger i prispenger.

Prisen er delt ut tre ganger i Norge og deles ut i en rekke land. Den irske wiskeyprodusenten Jameson skriver på sine nettsider at de har bidratt med 300 000 euro for å få være hovedsponsor.

Ingen i Sosial- og helsedirektoratet var kjent med prisen da Dagbladet.no tok kontakt. De vil nå be om en redegjørelse om filmprisen og føringene som er lagt fra whiskeyprodusenten.

- Da vi første gang delte ut prisen husker jeg at vi diskuterte om dette kunne være i strid med norsk alkohollovgivning. Vi har trodd det var lovlig, men om direktoratet mener noe annet vil vi ikke protestere på det, daglig leder i Kortfilmfestivalen Torunn Nyen til Dagbladet.no.

Avtale med føringer

Hun understreker likevel at det vil være synd for det norske kortfilm-miljøet om prisen forsvinner, fordi den bidrar til å spre norsk film internasjonalt i stor skala.

I avtalen mellom Jameson og Kortfilmfestivalen heter det at prisen skal hete Jameson-prisen og ikke noe annet. I tillegg skal det tilrettelegges for servering av whiskey-merket på festivalen.

Dette ble gjort i år og i fjor, i noe som festivalen kalte Jameson Club. Her kunne akkrediterte gjester drikke gratis irsk wiskey hver dag i fire timer. Whiskey-klubben ble arrangert i samarbeid med den norske spritimportøren Brand Partners, som stilte med smaksprøver.

Navneløs sponsor

- Vi ser svært alvorlig på denne saken. Kortfilmfestivalen vil ikke lenger kunne dele ut denne prisen med det navnet i Norge, sier avdelingsdirektør Jens J. Guslund i Sosial- og helsedirektoratet til Dagbladet.no.

- Men Kortfilmfestivalen tviler på om prisen kan oppfattes som alkoholreklame. De mener Jameson gjør dette for å støtte kulturen?

- Hvis det er slik at Jameson går inn i dette samarbeidet på grunn av sin genuine interesse for kortfilm, så må det være uproblematisk for dem å sløyfe produktnavnet og logoen sin fra denne prisen i Norge. Men det virker det som om de ikke kan, og dermed oppfatter vi det som reklame, sier Guslund.

- Hva risikerer filmfestivalen?

- Det er vanskelig å si nå. De må kutte ut sponsornavnet og de risikerer en mulkt og eventuell politianmeldelse. Dette har jo pågått i tre år.

- Men de har jo ikke vært klar over at det er et lovbrudd, hevder festivalledelsen?

- Det kan godt være, men det må ikke feste seg et inntrykk av at det er bedre å be om tilgivelse enn tillatelse, sier Guslund.

Whiskey-klubb

Direktoratet reagerer også på whiskey-klubben som ble arrangert for de akkrediterte under festivalen. Spritimportøren Brand Partners mener klubben er lovlig, i og med at det var et lukket selskap og fordi de akkredeiterte betaler indirekte for tre whiskey-bonger gjennom påmeldingavgiften til festivalen.

Åpningstidene til Jameson Club var forøvrig annonsert i programmet til kortfilmfestivalen.

- Vi ser på dette som et privat arrangement, hvor de inviterte er gjester av Jameson. Men vi vil klart innrette oss etter pålegg, selv om jeg vil understreke at vi ikke har gjort noe bevisst her som er på kant med alkoholloven, sier daglig leder Erik Amundsen hos importøren Brand Partners til Dagbladet.no.

Sosial- og helsedirektoratet opplyser at saken kan få følger for festivalen, importøren og innehaveren av skjenkestedet i Grimstad der Jameson Club ble arrangert.

BEKLAGER:</B> Torunn Nyen i Kortfilmfestivalen vil rette seg etter pålegg fra myndighetene, om prisen de deler ut er i strid med alkoholloven.
STRIDENS KJERNE:</B> Whiskey-merket Jameson sponser en filmpris som deles ut i Norge. Det er ikke lov, ifølge Sosial- og helsedirektoratet.