FORSVARER LANDSBYEN: Den japanskamerikanske regissøren Megumi Sasaki har laget et kritisk motsvar til dokumentaren «The Cove» fra 2009. Foto: Mats Gangvik / TIFF
FORSVARER LANDSBYEN: Den japanskamerikanske regissøren Megumi Sasaki har laget et kritisk motsvar til dokumentaren «The Cove» fra 2009. Foto: Mats Gangvik / TIFFVis mer

TIFF 2018:

Delfinslakt gikk verden rundt: - Trodde ikke at det var slemt å jakte slik

Filmskaper taler fangstmenns sak i ny dokumentar.

TROMSØ (Dagbladet): Mange husker bildene av blodrødt hav og brutal avliving av delfiner og hval i dokumentaren «The Cove», den Oscar-belønnede filmen fra 2009 som flombelyste delfin- og hvalfangsttradisjonene i landsbyen Taiji i Japan.

Filmen satte sinnene i kok over hele verden, og dyrevernaktivister valfartet til den lille byen for å stoppe fangsten og demonstrere mot metodene. Framstillingen av fiskerne fikk journalist og dokumentarfilmskaper Megumi Sasaki fra New York til å reagere sterkt. Hun bestemte seg for å lage film.

JAKT: Delfin og småhval gjettes inn i en trang bukt og slaktes. Fangstmetodene skal ha endret seg etter «The Cove». Foto: NTB Scanpix
JAKT: Delfin og småhval gjettes inn i en trang bukt og slaktes. Fangstmetodene skal ha endret seg etter «The Cove». Foto: NTB Scanpix Vis mer

Jages av Hollywood

Som et motsvar til «The Cove» har regissøren laget «A Whale of a Tale», som ønsker å nyansere bildet av fiskerne og hvalfangsten i Taiji og kulturforskjellene mellom Japan og vesten. Dagbladet møtte henne under Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF), hvor Sasakis film var en del av sideprogrammet «Havet».

- Hvordan teamet bak «The Cove» angrep tematikken på bekostning av innbyggerne i Taiji plaget meg veldig. Lokale fiskere jages av et Hollywood-prosjekt med millioner av dollar i budsjett som «vil ta dem», og maktbalansen er veldig skeiv. Fiskerne er fattige, snakker ikke engelsk og har ikke tilgang til internett, sier Sasaki.

Hater hverandre

Det konstante nærværet av aktivister gjør at Sasaki beskriver landsbyen Taiji som en slags krigssone. Partene hater hverandre, og til tross for at hun er født i Japan brukte Sasaki lang tid på å få innpass blant innbyggerne, som nå forbinder utlendinger og kamerautstyr med bråk. Delfin- og hvalfangsten fortsetter, men metodene er forbedret, hevder regissøren.

Sasaki tar et dypdykk ned i livene til fiskerne i Taiji og makthavere innen fiskerinæringen i Japan. På et tidspunkt havnet hun midt i en hissig konfrontasjon mellom aktivister og beboere, hvor politiet endte med å arresterte flere dyrevernere.

Skeptiske og innesluttet

- Hva gjorde filmen «The Cove» med landsbyen?

- Det var et ganske isolert, vennlig og rolig lite sted midt i ingenting. Innbyggerne smilte og hilste utlendinger velkommen. Nå er de skeptiske og innesluttet, noe som er trist, men forståelig. Alt handler om hvalfangst der, det er samfunnslimet. Uten faller landsbyen sammen.

Filmskaperen forteller at fangstmennene i Taiji har jaktet på delfiner og hval i flere hundre år, og på grunn av landsbyens perifere plassering var de aldri en del av den internasjonale debatten rundt hval- og selfangst de siste tiåra.

- Helt oppriktig trodde de ikke at det var slemt å jakte på den måten, men de siste åra har endret dette, og nå gjør de det de må for å svare på den internasjonale kritikken.

- Raseselektive nazister

Det er så mye annet man kan spise i stedet for, hevder kritikerne, men dette handler om mer enn om mat, det handler om de ekstremt dype kløften mellom østlig og vestlig tankegang og kultur, mener Sasaki.

- I vesten var det lenge det kristendomsbaserte verdisynet som regjerte, hvor mennesket tronet på toppen av dyrehiarkiet. Så kom vitenskapen og nyanserte bildet av mennesker og dyr, og beviste at man er ikke så forskjellig. Ut fra den debatten har dyrerettighetsbevegelsen nylig sprunget ut, sier hun og fortsetter:

GIKK VERDEN RUNDT: Delfinfangst i Taiji. Foto: NTB Scanpix
GIKK VERDEN RUNDT: Delfinfangst i Taiji. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Jeg vil ikke si at japanere er veldig religiøse, men der har man svært lenge trodd på noe som ligger mellom buddhismen og shintoismen. Det vil si at alle livsformer er like mye verdt, sameksisterer og inneholder gud. Mennesker er bare en del av det store bildet, så for japanere er det rart at vesten behandler hval og delfiner så spesielt. Det minner oss om raseselektive nazister, sier Sasaki.

Brutal fangstmetode

Med «A Whale of a Tale» håper regissøren at hun kan gi delfin- og hvalfangerne i Taiji en stemme.

- Veldig få ønsker å høre på dem, men nå får de sagt noe. De gjør ikke noe ulovlig i henhold til japansk lov, men vil myndighetene fortsette med hvalfangst må de avfinne seg med å forklare seg og stå til ansvar internasjonalt. Færre spiser hval, så det må argumenteres bedre for hvorfor og hvordan man skal jakte.

De kontroversielle opptakene som ble vist i «The Cove» er fanget med kamuflerte kameraer både på land og i vann, og viser drivjakten som har fått så mye kritikk.

Båtene lokaliserer og følger en flokk delfiner i åpent vann mens de slår metallstenger mot skroget for å forvirre dyrene som bruker sonar for å orientere seg.

Deretter blir de gjetet inn i ei bukt der de enten blir avlivet eller tatt til fange for videresalg til akvarier.