Deltaker og tilskuer

Hans Skjervheim skapte en ny måte å være intellektuell på. Og en ny filosofisk form.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Les også: dagbladet.no/sakprosa

Det skjer nesten aldri at tittelen på et filosofisk essay glir inn i språket som et fyndord.

Når det skjedde med tittelteksten i denne boka sier det noe om både Skjervheims evne til å samle kunnskap i treffende formuleringer, og hans filosofiske og humanistiske grunnholdning. Han tok nok opp et tema som var i tida, men han kom i stor grad til å prege tida.

I 1957 BLE  essayet «Deltakar og tilskodar» publisert som stensil ved Institutt for sosiologi ved Universitetet i Oslo. Da var Skjervheim 31 år. Samme år tok han magistergraden i filosofi med avhandlingen «Objektivismen og studiet av mennesket.»

«Deltakar og tilskodar» må derfor regnes som et ungdomsskrift. Fotografier av Skjervheim fra denne tida viser en ungdommelig og slank alvorlig mann i tidas alderdommelige akademiske uniform, hvit skjorte, slips, jakke og frakk.

Denne hammen skulle han snart også kaste av seg.

Og tankemessig hadde han allerede funnet en ny måte å være akademiker på. Mens rollen som intellektuell hadde vært fylt av skjønnlitterære forfattere, etablerte Skjervheim seg nå som akademisk intellektuell. Det var en ny type figur i Norge, hans legitimitet som opinionsdanner var ikke skapt av et skjønnlitterært forfatterskap. Som lærd akademiker detroniserte han poetokratiet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer