Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Demokrati og komunikasjon

JEG TILLATER

meg å korrigere noen faktafeil i Dagbladets leder datert 29. november; Det var i forbindelse med revideringen av statsbudsjettet våren 2004, ikke høsten 2004, at Geelmuyden.Kieses oppdragsgivere fikk gjennomslag for fire av fem saker. Dette er ikke noe vi skryter av. Dette er realiteter. Jeg ble oppringt av NRKs journalist torsdag ettermiddag, og svarte åpent på spørsmål om Stortinget som lobbyarena og om resultater av arbeidet vårt. Det er min erfaring at man bør svare, og svare riktig, når media tar kontakt. Høyres stortingsrepresentant Jan Tore Sanner oppfordret meg fredag til å oppgi navnet på oppdragsgiverne våre. I en mail forsikret jeg Sanner at i den grad medarbeidere i Geelmuyden.Kiese kontakter politikere på vegne av kunder, oppgir vi alltid hvem vi arbeider for. Politikere vi snakker med skal alltid vite hvilken interesse vi representerer.

I Geelmuyden.Kiese arbeider vi for et åpent samfunn. Det innebærer ikke at alt som skjer skal offentliggjøres. Verken i den private, i den politiske eller den forretningsmessige sfære vil alt kunne publiseres til enhver tid. Når enkelte av våre kunder av forretningsstrategiske årsaker ikke ønsker å publisere kundeforholdet, publiserer vi ikke kundeforholdet

DAGBLADET

skriver i lederen sin at det kan være et demokratisk problem at ikke alle har råd til å hyre rådgivningsfirmaer. Om problemet oppleves omfattende, kan jo norske politikere løse problemet med fri informasjonshjelp, slik de har løst et tilsvarende problem innen jussen med fri rettshjelp. Tanken om et lobbyregister er ikke ny. I motsetning til resten av kommunikasjonsbransjen og i motsetning til stortingsflertallet har Geelmuyden.Kiese tatt stilling for et slikt register, rett og slett fordi vi tror på åpenhet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media