FOR POLITISK REKLAME:   Raymond Johansen (Ap).
FOR POLITISK REKLAME: Raymond Johansen (Ap).Vis mer

Demokrati og reklame

Meningsløst at partiene kan reklamere i alle andre kanaler enn tv.

Meninger

Arbeiderpartiets toppkandidat i Oslo, Raymond Johansen, har oppdaget at det ikke er lett å utfordre det sittende byrådet uten en kritisk presse. Kutt og nedbemanning i mediene har de siste åra svekket den løpende dekningen av Oslo-politikken. Landets største kommuneøkonomi er ikke lenger gjenstand for en nødvendig etterprøving, hevdet Johansen i et innlegg i Dagens Næringsliv. For å bøte på et demokratisk underskudd, foreslår Johansen å åpne for politisk tv-reklame.

Ap og de rødgrønne var steile motstandere av politisk tv-reklame i sin regjeringstid. Forbudet stred med en dom i den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD), og daværende kulturminister Trond Giske måtte foreta et omdiskutert krumspring for å omgå kravet fra EMD. Johansens utspill betyr ikke at Ap offisielt har snudd i saken, men det er trolig bare et spørsmål om tid før partiet innrømmer at forbudet har gått ut på dato. I dagens medielandskap er det meningsløst at partiene kan legge ut reklame i alle andre kanaler enn i analoge tv-sendinger.

Motstanden mot politisk tv-reklame er ofte begrunnet med at det er de største og rikeste partiene som kan kjøpe seg plass, og slik vil det naturligvis være, men det er gjerne små partier som har ivret for oppheving av forbudet. Det var for eksempel Pensjonistpartiet som prøvde saken i rettsapparatet. De ser tv-reklame som en mulighet til å slippe til i kanaler der de største partiene dominerer. Mange frykter amerikanske tilstander; at valgkamper skal bli enda mer pengedrevet og negative. Det har vi lenge sett tilløp til. Et forbud mot tv-reklame har ikke vært til hinder for det.

Justisminister Anders Anundsens skrytevideo viste at politisk reklame er en måte å unngå pressens kritiske søkelys på. Det er en villet utvikling. Mens regjering og Storting har bygget opp sine informasjonsapparater, finansiert av skattebetalerne, har pressen måttet bygge ned sine redaksjoner. Johansens bekymring for et demokratisk underskudd, deler vi. Politisk tv-reklame og betalt innhold kan selvsagt ikke erstatte en fri og uavhengig presse. Hvis Johansens utspill, fører til større bevissthet om pressens demokratiske rolle, er det velkomment.