Den amerikanske helsa

HELSEVESEN: Kjære, gamle, sosiale Europa, som ser ut til å miste troen på dine velferdsstater, er du sikker på at du vil gå over til vårt system?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hver gang jeg skal ut på en lengre reise og blir borte fra New York en stund, gir jeg naboen som tar inn posten, beskjed om ikke å betale noen av legeregningene mine - det er helt sikkert noe som ikke stemmer. Hun smiler sårt; dette kan hun alt om. Når jeg kommer tilbake, forbereder jeg meg på at det vil ta meg drøyt to dager å komme til bunns i bunken av regninger.Neida, jeg har ikke spesielt dårlig helse: Det er bare det at hvis jeg har vært hos en lege, tannlege eller terapeut i løpet av det siste halvåret, så forsøker jeg fremdeles å finne ut av forholdet mellom «bidragsyterne», de private forsikringsselskapene og meg selv.

DETTE ER EN kort redegjørelse for hvordan det foregår i mitt tilfelle, eller tilfeller. (Det finns like mange innfallsvinkler til helseomsorgen i USA som det finns innbyggere, og 40 000 000 av oss har ikke helseforsikring i det hele tatt.)Jeg kan ikke bare troppe opp på et legekontor, vise fram ID-kortet mitt og få behandling. Jeg må dokumentere at jeg har helseforsikring. Etter det første besøket, som sannsynligvis koster rundt 150 dollar (ca. tusen kroner), sender legesekretæren regningen til mitt «hovedforsikringsselskap», som skal refundere en del av honoraret til legen og skrive ut en ny regning på restbeløpet til meg. Det er imidlertid ikke det som skjer. Som regel kommer hele regningen til meg. Når jeg ringer for å rette opp feilen, får jeg ikke snakke med legekontoret, men blir henvist til en egen innkrevingstjeneste, som ikke har noen annen oppgave enn å samle inn legens utestående honorarer. Det kan ta flere dager før jeg slipper forbi deres automatiske telefonsvarer. Når jeg omsider får snakke med et levende menneske, forteller en overstrømmende og blid damestemme at jeg naturligvis ikke skal betale regningen. De skal sende den videre til forsikringsselskapet med en gang. Dette er ikke noe problem, kan du skjønne.Når legens innkrevingstjeneste har fått penger fra Forsikringsselskap A, skal regningen i en del tilfeller sendes videre til mitt andre forsikringsselskap, B, som skal dekke noen av utgiftene som A ikke har betalt. Men heller ikke dette pleier å skje. Som oftest blir regningen nok en gang sendt til meg, og nå må jeg punge ut. Jeg tar en kopi av originalregningen, en kopi som viser hva Forsikringsselskap A har betalt, en kopi av regningen jeg har betalt og skriver en anmodning om å få refundert mine utgifter. Dette sendes til Forsikringsselskap B, som endelig utbetaler en liten sum penger. Men det kan også tenkes at pengene ved en feiltakelse blir sendt til legens innkrevingstjeneste. Det betyr at jeg får enda noen dager for å rette opp feilen. Gjennom alle disse Helvetes sirkler har jeg en mappe, som blir tykkere for hver gang noe må ordnes. Så hvis et eller annet ikke når fram til rette vedkommende, kan jeg sende inn de nødvendige skjemaene på nytt og forsøke å få igjen litt penger.Jeg har ikke diktet opp dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer