Den beste bilsimulatoren du får kjøpt for penger

«Forza Motorsport 3».

||| DET HAR VÆRT noen fine uker for bilspillglade. Høykvalitetsspill som «Colin McRae Dirt 2», «Need for Speed: Shift» og nå «Forza 3» har kommet som perler på en snor. Høsten er grundig sikret på underholdningsfronten.

«Forza»-serien har klart å imponere grundig for hver utgave fra Xbox til Xbox 360. Det er ikke rent lite denne serien har fått til hvis man tenker over den altomfattende skyggen PlayStation-eksklusive «Gran Turismo» kastet over sine konkurrenter i mange år.

Nå nærmer denne skyggen seg ubønnhørlig igjen, men om den klarer å dekke «Forza» vil tiden vise. En ting er helt sikkert: Det er nettopp blitt mindre sannsynlig.

EN FIN BILSIMULATOR er som et fint møbel. Det skal være funksjonelt og se fint ut i stua når du får besøk. At «Forza 3» er et gjennomført luksusprodukt er tydelig fra første sekund. Om øya dine skulle streike og du gikk glipp av det førsteinntrykket sørger den tålmodige men nedstettende fortellerstemmen til en oppblåst brite for å dunke det inn med hammer. En vaskeekte bilbutler!

Det første man må gjøre er å sikle litt på de lekre karosseriene som blotter seg i butikken. Du kan umiddelbart peile deg inn på din favorittbil - og så er det bare å begynne å spare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spillet har over 400 biler, påstås det. Alle er tilgjengelige fra start - for de som har penger nok selvfølgelig, som bilbutleren din sikkert vil minne deg på. Det er alle bilene i universet med unntak av russebilen din, det.

GREIT, SÅ FINNES det visse spill som har nesten dobbelt så mange, men disse bilene har en fantasillion polygoner eller noe. De ser rett og slett nydelige ut og er fullstendig uimotståelige. Den voksne versjonen av Pokémon kan begynne - «Gotta catch them all!». Jeg har allerede sett meg ut et par Lamborghinier, en Audi og den obligatoriske Ferrarien, og den skal være rød!

At spillet legger opp til at du vil  ende opp med endel biler blir en underdrivelse når utvikleren har sett seg nødt til å installere en søkemotor i garasjen din. Du føler deg rimelig sofistikert når du etterhvert må google frem en feilparkert Aston Martin. Men i begynnelsen er garasjen din påtrengende tom. Du får nok penger til én kjip budbil og deretter bærer det ut på banen.

Kampanjedelen er delt opp i sesonger der du får velge mellom tre løp for å fylle ukene. Circa annenhver uke blir du så invitert til et verdensmesterskap for en passende bilklasse. Løp du ikke velger kan du likevel kjøre utenfor kampanjen.

I MOTSETNING TIL britiske butlere er «Forza» veldig snill og tilgivende mot nybegynnere. Dette er ikke et elitespill kun for folk som har spilt bilspill siden «Outrun». Med alle hjelpemidlene på plass  er «Forza 3» plutselig redusert til noe like avansert som, ja, «Outrun».

Men når du skrur av alt av ABS-bremser, automatgir, racinglinjer og støttehjul, vil spillet virkelig våkne, rive av seg skjorta og bilsimulatorenes versjon av Hulken viser seg fram.

Det er nesten en nødvendighet at du prøver deg litt frem for å finne hvor vanskelighetsgraden bør ligge for deg. Tommelfingerregelen er at dersom du sitter og tenker på helt andre ting mens du kjører så er det for lett. Men smak og behag regjerer selvsagt, en avslappende søndagstur er vel heller ikke å forakte.

Det høres kanskje banalt ut, men det at bilspillene har begynt å modellere innsiden av kupeen har økt spillopplevelsen min ganske betraktelig. «Forza» har heldigvis hengt seg på trenden denne gangen så selv om budbilen min ser kjedelig ut på utsiden, virker den jo ganske fin på innsiden.

SKADEMODELLERING ER selvsagt på plass og det betyr at når du torpederer den franske tråbilen foran deg i en skarp sving så vil støtfangeren din sannsynligvis passere mål alene. Det er ikke uvanlig å avslutte et løp med et par tøffe riper og bulker. Disse sammenstøtene vil også ha en merkbar effekt på styring og fart om du har skrudd på slikt.

Nytt i denne utgaven av «Forza» er at biler kan velte og effekten av dette er ikke helt uventet rasende festlig. Jeg kan ikke huske å ha sett en bil velte i et bilspill før, men så kom det en Citroën rullende sidelengs på tvers av kjørebanen idet en overivrig datastyrt sjåfør ikke klarte en sving. Det var jeg ikke helt forberedt på og underholdningsverdien var definitivt verdt de gangene jeg selv har snurret rundt.

1

DEN KUNSTIGE INTELLIGENSEN har det med å oppføre seg ganske troverdig. Avhengig av hvilket nivå du har satt de til så vil de gjøre «menneskelige» feil og kjøre av banen eller bremse på feil sted. Men det beste er at man nå kan psyke de ut.

For eksempel: Kommer du brasende med en svær Dodge Ram og gir den fislete Peugeoten foran deg en skikkelig bjørneklem, vil kanskje den sjåføren tråkke litt ekstra hardt på gassen og dermed fyke rett ut i svingen. Dette skjer ikke alltid og du kan selvsagt skru det av hvis du vil, men jeg syntes det var en kul greie.

Du har heldigvis gode muligheter til å dele disse små absurditetene med andre. «Forza 3» har flotte verktøy for å ta bilder og ta opp video. Serien har lenge vært kjent for å la deg skape et helt unikt (og ofte forferdelig) utseende til bilen din og også dette kan du nå vise frem online.

EN ANNEN KUL GREIE er at man nå kan spole tilbake. Puristene der ute vil garantert fnyse av konseptet, men jeg syntes det fjerner mye av frustrasjonen man opplever i bilspill. Spesielt i de lengre løpene som kan vare en stund er det kjedelig å måtte starte på nytt fordi du bomma på bremseknappen i et par sekunder.

Men bare ved å trykke på select-knappen kan du nå spole tilbake i fem-sekunders intervaller og starte derfra. Det er slutt på å avslutte løpet, krabbe ut i menyen og vente tålmodig på at spillet laster løpet på nytt. Hendig.

Når du vinner et løp får du pengepremie, en gullmedalje for syns skyld og erfaringspoeng. Erfaringspoengene deles i to: sjåføren og bilen. Som sjåfør vil erfaringspoengene balle på seg uansett hvilken bil du kjører og om du spiller online eller offline. Hver gang du stiger i gradene vil du i tillegg få en bil i presang av spillet. Veldig omtenksomt, det var jo akkurat det jeg ønsket meg.

Erfaringspoengene til bilen er selvsagt begrenset til bare den bilen og er avhengig av hvor ofte du bruker den. Stiger bilen din i gradene vil du som oftest få avslag på bildeler fra diverse leverandører relatert til det bilmerket bilen tilhører.

OPPGRADERING AV BILENE kan variere fra kosmetiske ting som nye sidespeil, body-kit eller en total transformering fra firehjulsdrift til bakhjulsdrift. Mulighetene er mange og en billig, kjip Nissan kan fremdeles henge med langt uti spillet hvis du investerer nok penger i den.

Kjøreegenskapene varierer vilt fra bil til bil men du kan selvsagt skru og mekke på et utall av innstillinger. Alt fra trykket i dekka til vinkel på spoileren din kan justeres med helt latterlige marginer. Jeg skal gledelig innrømme at mange av disse justeringsmulighetene går meg fullstendig over hodet. Et eller annet sted inne i disse menyene slutter spillanmelderens ansvarsområde og bilkmekanikerens begynner.

Uansett er det enkelt å teste ut justeringene på en egen testbane, der spillet hele tiden holder deg oppdatert om de viktige tallene og målene. Mange vil sikkert sette stor pris på disse mulighetene, og de som ikke har lyst kan bare ignorere mekkingen - du vil ikke bli straffet for det.

Banene i spillet er flott modellerte, både de som eksisterer som de fantasifostrene utvikleren selv har designet. Alt fra trange, subtropiske bygater med brostein til japanske fjell venter deg på andre siden av frontruta. Nordsløyfa er selvsagt også med.

HVIS JEG FØRST SKAL PIRKE på noe her så står ikke omgivelsene helt i stil med bilene. Dette var også ganske svakt i «Forza 2», og selv om det er blitt mye bedre så vil det ofte dukke opp elementer som stikker ut. Spesielt fjellsider har det med å se ganske unaturlige ut.

Jeg savner også litt flere effekter fra omgivelsene som støv, røyk, tåke, hva som helst for å sprite opp stemningen litt. Væreffekter som vind eller snø hadde heller ikke vært å forakte.

Overraskelsen savnes når alt kommer til alt. «PGR 4» hadde disse tåpelige motorsyklene og kule væreffekter, «Race Driver: Grid» introduserte tilbakespoling og «Need for Speed: Shift» overrasket med å i det hele tatt være mulig å like. «Forza 3» savner rett og slett en overraskelse eller bare en gimmick for å skille seg skikkelig ut i minnene om den fantastiske bilspillhøsten '09.

Den beste bilsimulatoren du får kjøpt for penger

Om den kommende konkurransen fra «Gran Turismo 5» ender bra vil tiden vise. En ting er i det minste sikkert; den beste bilsimulatoren akkurat nå er «Forza 3». Enkelt og greit.