IKKE «LEVERING»: «Som en bruker på Twitter uttrykker det: En god barnehage er en barnehage som barna «følges» til, og ikke «blir levert» til», skriver kronikkforfatterne. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB Scanpix
IKKE «LEVERING»: «Som en bruker på Twitter uttrykker det: En god barnehage er en barnehage som barna «følges» til, og ikke «blir levert» til», skriver kronikkforfatterne. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB ScanpixVis mer

Den beste starten for barna

Vi må lovfeste et minstekrav for å sikre nok voksne og riktig kompetanse i barnehagen.

I dag feires barnehagedagen over hele landet. Slagordet er nettopp «Den beste starten». Det er mange som har grunn til å feire — ikke minst de nesten 300 000 barna som går i barnehagen, deres foreldre og besteforeldre, og de som jobber der. Barnehagen er blitt en anerkjent del av utdanningsløpet, og det er all grunn til å ha videre ambisjoner for barnehagen. Om kort tid legger regjeringen fram en ny stortingsmelding om framtidas barnehage. Den skal gi tydelig politisk retning og sikre kvalitet i barnehagen.

De ti siste årene har det skjedd store endringer i barnehagen. Barna har blitt mange flere, de er blitt yngre, og de er der lenger enn før. Siden 2003 har det blitt 70 000 flere barn. I alderen 1-2 år har det nesten blitt dobbelt så mange barn, og de fleste har heltidsplass. Og jo yngre barna er, dess større er behovet for hjelp og omsorg fra en voksen.

Forskning viser at barnehager er bra for barn — gode barnehager, vel å merke. Gode barnehager er bra for barn — dårlige barnehager er dårlig for barn. Ambisjonene for barnehagen ligger klart og tydelig i rammeplanen, som er utgangspunktet for aktivitetene i barnehagen. I den gode barnehagen skal dagene være lagt opp slik at barna utvikler kunnskap, ferdigheter og holdninger. Barnehagen skal gi barna en god start på læringen innen sju ulike fagområder — i stor grad de samme som barna seinere møter på skolen. Barna skal utvikle språklig, sosial og emosjonell kompetanse, og de voksne skal hele tiden sørge for at barna får utløp for sin nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær.

Enkelt sagt handler rammeplanen om at de som jobber i barnehagen — styrer, barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter — skal sørge for at alle barna gjennom både lek og læring trives, utvikler seg og har det trygt og godt i barnehagen. Det skal være gøy og spennende å gå i barnehagen! Derfor er det av stor betydning at det er nok barnehagelærere og fagarbeidere i barnehagen som har kompetansen til å gi barn og foreldre en god barnehagehverdag

Vi vet hva som trengs for at de minste skal ha det bra i barnehagen. De minste har det best når de er sammen med barn og voksne som de kjenner, og som bryr seg om dem. De har det best når de er i små barnegrupper i trygge omgivelser og når det er en voksen de kjenner som skifter bleia. De minste har det best når en voksen trøster etter et lite fall fra dumphuska eller når en voksen har tid til å dele undringen over løvet som faller fra treet.

De minste kan ikke uttrykke alt dette selv. Derfor er det viktig at vi voksne er tydelige på og har kompetanse om hva som er bra for de minste. Dessverre taper ofte barnehagen kampen om budsjettene. Presset om å oppnå full barnehagedekning sammen med økonomiske motiv, har ført til at mange kommuner og private eiere har innført større barnegrupper hvor voksentettheten er mindre. Jo yngre barna er, dess større er behovet for hjelp, støtte og omsorg fra en voksen.

Vi som er initiativtakere til barnehagedagen, Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Fagforbundet og Utdanningsforbundet, ser en klar tendens til at det blir færre voksne og færre barnehagelærere — og at det samtidig blir flere barn i barnegruppene.
Dette vekker bekymring blant foreldre og ansatte. I fjor kontaktet dobbelt så mange foreldre FUB i forhold til året før. Og bekymringer for bemanningen toppet henvendelsene. Også kutt i barnehagebudsjettene i mange kommuner provoserer og engasjerer både foreldre og ansatte.

Tilsyn og kvalitet er to sider av samme sak. Derfor må foreldre og ansatte bli sett og hørt i forbindelse med tilsyn. Foreldre og ansatte er nøkkelpersoner i å skape god kvalitet i barnehagen. Det er mange fordeler ved at det blir Fylkesmannen og ikke kommunene selv som får ansvar tilsynsordningen, og vi har forventninger til at kompetansetiltak blir en del av oppfølgingen av tilsynet. God kvalitet i barnehagen er en prosess som krever stadig oppdatert kompetanse og oppfølging. Vi har forventninger om at tilsyn er et tema som blir behørig omhandlet i den nye barnehageloven. Et bedre tilsyn er en del av svaret på barnehagens utfordringer — men det er veldig viktig å være klar over at langt ifra er hele svaret. Flere voksne, flere barnehagelærere og flere fagarbeidere er fortsatt det viktigste for å sikre en god barnehage for alle barn.

Det er ikke mulig å kutte og effektivisere seg til en god barnehage. Derfor er en god barnehage viktig for flere barn enn noen gang. I en god barnehage er det flere som ser barna, flere som snakker med barna, flere som forstår barna og flere fang å sitte på. I en god barnehage får barna omsorg og stimulans. Som en bruker på Twitter uttrykker det: En god barnehage er en barnehage som barna «følges» til, og ikke «blir levert» til.

Det er slike barnehager vi foreldre og vi ansatte ønsker oss. Det er slike barnehager som gir barna den beste starten. Dette har også det regjeringsoppnevnte utvalget som har sett på behovet for framtidas barnehage slått fast. De gikk gjennom all tilgjengelig forskning, og rådet til regjeringen i rapporten «Til barnas beste» er klinkende klart: Det er nødvendig å lovfeste et minstekrav for å sikre nok voksne, flere barnehagelærere (50 prosent) og flere barne- og ungdomsarbeidere (25 prosent) i barnehagen.
Vi mener at regjeringen må følge dette rådet. Det gir den beste starten. Det trenger de minste.

Følg oss på Twitter