SATSER PÅ UNGE: «Flere av NRK Dramas prosjekter de siste åra, som «Taxi», «Brødre» og «Schmokk», har vært bygget på visjonene til yngre talenter», skriver artikkelforfatterne. Kaia Varjord og Adil Khan spiler i førstnevnte serie.
Foto: NRK
SATSER PÅ UNGE: «Flere av NRK Dramas prosjekter de siste åra, som «Taxi», «Brødre» og «Schmokk», har vært bygget på visjonene til yngre talenter», skriver artikkelforfatterne. Kaia Varjord og Adil Khan spiler i førstnevnte serie. Foto: NRKVis mer

Den beste TV-fortellingen

Vi ønsker at NRK Drama skal bli best på manusutvikling, og at de ferdighetene vi utvikler skal komme hele TV-dramabransjen til gode.

Da den danske skuespilleren Sofie Gråbøl besøkte Radioteatrets krimseminar i 2009, ble hun spurt om det var vanskelig å holde så mye tilbake i sin rolletolkning av den lukkete Sarah Lund i TV-seriene om «Forbrytelsen». Gråbøl svarte at det var utfordrende, men at hun i hver scene presset seg selv til å tenke: Hva er best for denne historien? Hva gjør fortellingen mest spennende? Det var et godt eksempel på hvordan en klart forankret visjon kan prege arbeidet i alle ledd i en dramaproduksjon.

Når NRK Drama nå skal legge om produksjonen sin til lengre serier, er utvikling av historiefortellingen et område vi ønsker å styrke. En god TV-fortelling tar utgangspunkt i et glimrende manus, og profesjonelt og inspirert samarbeid fra alle nøkkelfunksjoner, som skuespillere og regissør. TV-seriens fortrinn er at en historie kan få utvikle seg over tid. Der en spillefilm kanskje har 90 minutter på seg til å fortelle sin historie, kan en TV-serie følge karakterene gjennom mange timer, og over flere uker. Det krever en annen fortellerform, som gir seeren lyst til å følge karakterene lenge.

Følg oss på Twitter

Vi ønsker at NRK Drama skal bli best på manusutvikling, og at de ferdighetene vi utvikler skal komme hele TV-dramabransjen til gode. Oppgraderingen av dette arbeidet har ført til en debatt, der flere dyktige og profilerte filmregissører tar strategien vår til inntekt for at vi nedvurderer regifunksjonen i TV-drama. Det har overhodet ikke vært vår hensikt. Godt drama oppstår bare når alle nøkkelpersoner gjør sitt ypperste, og vi kan ikke klare oss uten noen av dem. Norsk film har en sterk auteurbasert tradisjon, som TV-drama ikke har i noe land. TV-drama er et eget fag, beslektet med film- og teaterproduksjon, men ikke identisk med noen av dem. Danskene har perfeksjonert seriedramatikken gjennom en metode der manusforfatteren alltid står i sentrum. NRK lager TV-drama på flere vis og med mange uttrykk. Vi har både auteurbaserte, regi/manus-teambaserte og rent manusdrevne serier.

Hege Duckert, kulturredaktør, NRK
Hege Duckert, kulturredaktør, NRK Vis mer

Debatten de siste dagene har gitt et inntrykk av at NRK Drama ikke slipper til nye talenter. Det er misvisende. Flere av NRK Dramas prosjekter de siste åra, som «Taxi», «Brødre» og «Schmokk», har vært bygget på visjonene til yngre talenter. Alle våre manuskripter, regissører og skuespillere kommer utenfra. NRK bruker omtrent like store midler på intern- og eksternproduksjon av voksendrama, barnedrama og humor. Målet med den nye dramastrategien er å få til en bedre rollefordeling og koordinering av prosjektene mellom disse.

Per Arne Kalbakk, Programdirektør, NRK
Per Arne Kalbakk, Programdirektør, NRK Vis mer

Store, kunstneriske produksjoner er ikke konfliktfrie, og fallhøyden er stor. Vi er lei for å høre at skuespillere og regissører opplever seg dårlig behandlet av NRK Drama. Vi ønsker å ha en åpen dør og å opptre ansvarlig og profesjonelt. Som den største leverandøren av TV-drama i Norge er vi helt avhengig av gode forfattere, regissører og skuespillere, og at vi trekker i samme retning for å løfte talentene og gi publikum de beste fortellingene på TV. Denne uka har NRK Drama invitert regissører og dramatikere inn til oss, for å finne veien videre sammen.